بررسی وجود DNA ویروس هپاتیت B در پلاسمای حاصل از واحدهای خون اهداکنندگان HBsAg منفی و anti-HBc مثبت استان تهران با استفاده از PCR

چکیده:
سابقه و هدف بروز هپاتیت B پس از انتقال خون با غربالگری خون های اهدایی برای HBsAg کاهش یافته ولی هنوز HBV مسؤول بروز تعدادی موارد هپاتیت پس از انتقال خون در سراسر جهان است. برآورد و تخمین میزان anti-HBc و HBV DNA مثبت در واحدهای خون های اهدایی جهت ارزیابی لزوم غربالگری اهداکنندگان خون از نظر anti-HBc مهم است. در این مطالعه واحدهای خون اهدایی که HBsAg منفی بودند از نظر anti-HBc مورد بررسی قرار گرفته و وجود HBV DNA در نمونه های anti-HBc مثبت با روش PCR ارزیابی شدند.
مواد وروش ها مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. در این مطالعه 2000 اهداکننده خون که در آزمایش های غربالگری HBsAg، anti-HCV، anti-HIV و RPR منفی بودند، از نظر وجود anti-HBc(Total) بررسی شدند. کلیه نمونه های مثبت به صورت منفرد از نظر anti-HBs و وجود HBV DNA با روش PCR مورد آزمایش قرار گرفتند. حساسیت آزمایش HBV DNA(PCR) به میزان geq/ml 300 طبق پانل های تاییدی VQC برآورد شده است.
یافته ها از 2000 نمونه اهداکننده، (5/11%) 230 اهداکننده anti-HBc مثبت و از این گروه، 179 نمونه anti-HBs مثبت بودند. 227 نمونه در بررسی HBV DNA(PCR) منفی گزارش شدند. 3 اهداکننده برای بررسی مجدد فراخوان شدند که 2 نفر آنان مراجعه کرده و نمونه جدید منفی گزارش شد.
نتیجه گیری تحقیقات آینده برای ارزیابی حضور HBV DNA در نمونه های خون اهداکنندگان anti-HBc مثبت با بهره برداری از دستگاه های تمام اتوماتیک و استفاده از کیسه های خون دارای ضمایم جانبی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
379
لینک کوتاه:
magiran.com/p480729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!