پالینو استراتیگرافی رسوبات ژوراسیک میانی- بالایی برش آق داغ، کوه های سلطانیه درجنوب شرق زنجانپالینو استراتیگرافی رسوبات ژوراسیک میانی- بالایی برش آق داغ، کوه های سلطانیه درجنوب شرق زنجان

پیام:
چکیده:

برش مورد مطالعه با توالی نسبتا کامل و تفکیک نشده ای از رسوبات آهکی ژوراسیک میانی - بالایی و به ضخامت 355 متر در کوه سفید در رشته کوه های سلطانیه واقع در 45 کیلومتری جنوب شرق زنجان قراردارد. به منظور اثبات وجود یا عدم وجود سازند دلیچای و تفکیک واحدهای سنگی لار و دلیچای درصورت وجود و تعیین سن دقیق این سری رسوبی با استفاده ازمطالعات پالینولوژیکی 40 نمونه از سنگهای آهکی انتخاب و پس از آماده سازی از آنها 160 اسلاید پالینولوژیکی تهیه گردید که با مطالعه این اسلایدها گروه های مختلفی از پالینومرفها شامل داینوفلاژله ها، اسپور و پولنها، آستر داخلی پوسته فرامینیفرها، اسپور و قطعات قارچها و همچنین اسپیکولهای آلی اسفنج شناسایی گردید. با توجه به لیتولوژی و پالینومورفهای موجود مشخص گردید که 105 متر از ضخامت ستون مورد مطالعه دارای سن باژوسین – اکسفوردین بوده و متعلق به سازند دلیچای و 250 متر بالای آن دارای سن اکسفوردین – کیمریجین و متعلق به سازند لار می باشد. تعدادی آمونیت و بلمنیت نیز از طبقاتی در قسمت پایینی برش (سازند دلیچای) جمع آوری گردید که سن ژوراسیک میانی (کالووین) را مشخص میکنند. پالینومرفهای یافت شده بعلاوه این ماکروفسیلها همگی بر آب و هوای گرم و مرطوب و عمق زیاد محیط دلالت دارند. مقایسه برش مورد مطالعه با نواحی دیگر در شرق (مقطع پل دختر، شرق تهران) و غرب (منطقه ارومیه) نشان می دهد که دریای حاکم در ژوراسیک میانی، در منطقه مورد مطالعه دارای عمق بیشتری نسبت به نواحی مذکور بوده و باعث رسوب آهک و ایجاد رخساره متفاوت سازند دلیچای در کوه سفید گردیده است. همچنین مقایسه سن سازندهای دلیچای و لار در این سه ناحیه نشان می دهد که بر خلاف نظرات قبلی سن این سازندها به سمت غرب کاهش نمی یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p480810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!