بررسی مقایسه ای استحکام میکرو برشی S.E Bond در نواحی مختلف عاج دندان شیری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برای انتخاب یک ماده ترمیمی دندانپزشک باید معیارهای متعددی را برای هر موقعیت در نظر داشته باشد. یکی از این معیارها و ویژگی ها، استحکام باند میان ماده ترمیمی و دندان میباشد. برقراری باند مستحکم و دائمی به مینا و عاج، ویژگی مطلوب یک ماده ترمیمس است که از ریزنشت و عواقب مضر آن جلوگیری میکند. بنابراین این مطالعه با هدف مقایسه استحکام میکروبرشی ناحی های S.E Bond به عاج دندانهای شیری انجام شد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی که از نوع controlled trial میباشد تعداد 20 عدد دندان کانین شیری که فاقد هر گونه پوسیدگی، شکستگی و آنومالی ساختاری بودند، کشیده شده، پس از ضدعفونی کردن، در داخل سالین در دمای اتاق نگهداری شدند. هر دندان از طریق ground section به صورت باکولینگوالی به دو نیمه تقسیم شد. از بین دو نیمه مزیالی و دیستالی حاصل، یکی از آنها به صورت تصادفی برای بررسی انتخاب شد. کامپوزیت رزین (Ap – x: A2) در داخل mircro bore tygon tubing با ارتفاع mm1 و قطر داخلی mm 7/0 قرار گرفته، پک شد. پس از اینکه self - etch primer (طبق دستور کارخانه مصرفی) بر روی عاج ناحیه انسیزال و سرویکال (سمت باکال) بکار رفت، tygon tube های محتوی کامپوزیت بر روی این نواحی قرار داده شده، به مدت 40 ثانیه کیور شدند. microshear bond strength از طریق دستگاه microshear تعیین و mode of failure نیز توسط استریومیکروسکوپ بررسی شد. همچنین از نواحی انسیزال و سرویکال کانین های شیری دو نمونه به صورت تصادفی به منظور بررسی جهت توبولهای عاجی در این نواحی توسط SEM انتخاب شد. در نهایت از آنجا که آزمون Kolmogorov–smirnov توزیع داده ها را نرمال نشان داد از آزمون student t test جهت تجزیه و تحلیل داده ها و جهت بررسی متغیر mode of failure از آزمون chi – square استفاده شد.
یافته ها
مشاهدات SEM آشکار ساخت که توبولهای عاجی در هر دو ناحیه انسیزال و سرویکال به صورت مایل میباشند، بنابراین هیچ اختلافی در جهت توبولهای عاجی میان این دو ناحیه وجود نداشت. میانگین microshear bond strength در ناحیه انسیزال برابر با MPa 67/10±88/33 و در ناحیه سرویکال برابر با MPa72/11±79/28 بود. adhesive failure نیز فراوانترین mode of failure مشاهده شده در هر دو گروه بود.
نتیجه گیری
microshear bond strength با استفاده از S.E Bond هیچ اختلاف آماری معنی داری میان عاج دو ناحیه انسیزال و سرویکال دندان شیری نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p481423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!