مقایسه ارزش تشخیصی اسکن پوفیوژن میوکارد به روش SPECT با تست ورزش در تشخیص بیماران مراجعه کننده با آنژین صدری

پیام:
چکیده:
مقدمه
در بیمارن با بیماری عروق کرونر بررسی دقیق و غیر تهاجمی وجود، گستردگی و شدت بیماری عروق کرونر می تواند برای جلوگیری از اقدام تهاجمی و آنژیوگرافی مفید واقع شود. در این راستا معمولا از تست ورزش به عنوان اولین اقدام استفاده می کنند. با توجه به ماهیت غیر تهاجمی اسکن پرفیوژن میوکارد ر آن شدیم که دقت تشخیصی آن را با تست ورزش مقایسه کنیم.
روش بررسی
بیماران با شکایت آنژین صدری، که از نظر بیماری عروق کرونر در ریسک متوسط ابتلا قرار داشتند تحت تست ورزش استاندارد Bruce و اسکن میوکارد SPECT باTc-99m MIBI قرار گرفتند. سپس آنژیوگرافی عروق کرونر صورت گرفت و مقایسه نتایج تست ورزش با نتایج اسکن میوکارد صورت گرفت.
یافته ها
مطالعه بر روی 89 بیمار با متوسط سن 55.5 (حداقل 29 و حداکثر 80 سال) شامل 53 مرد و 36 زن صورت گرفت. حساسیت تست ورزش 54%، ارزش پیشگویی کننده مثبت (PPV) 68% ویژگی 65%، ارزش پیشگویی کننده منفی (NPV) 50% به دست آمد. این مقادیر برای اسکن پرفیوژن میوکارد شامل حساسیت 94%، PPV 96%، ویژگی 94%، NPV 92% بود. از لحاظ تطابق کلی بین محل دیواره درگیر در اسکن پرفیوژن میوکارد با نوع رگ گرفتار در آنژیوگرافی 77.6% تظابق کامل وجود داشت، در صورتیکه میزان این تطابق برای تست ورزش (بر حسب اشتقاق های مثبت) 32.7% بود. در این مطالعه، بین شدت ایسکمی تعیین شده بوسیله اسکن، با میزان تنگی رگ که توسط آنژیوگرافی مشخص شده است، ارتباط وجود داشت.
نتیجه گیری
اسکن پرفیوژن میوکارد در تشخیص بیماری عروق کرونری ارزش تشخیصی (حسلسیت، ویژگی) بیشتری نسبت به تست ورزش دارد. پیشنهاد می گردد که به عنوان اولین اقدام تشخیصی برای بیماران در نظر گرفته شود. بدین ترتیب علاوه بر به دست آمدن نتایج قابل اعتمادتر راجع به وضعیت عروق کرونری بیمار، از اتلاف وقت و هزینه اضافه نیز پرهیز می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
16 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p482171 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!