بررسی همخوانی هیستروسالپنگوگرافی و سونوهیستروگرافی در تشخیص اختلالات رحم و لوله های رحمی در زنان نابارور

پیام:
چکیده:
مقدمه
به دلیل شیوع بالای ناهنجاری های رحمی، بررسی حفره رحم و لوله ها در ارزیابی اولیه ناباروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های هیستروسالپنگوگرافی و سونوهیستروگرافی روش های تشخیصی هستند که جهت بررسی پاتولوژی لوله ها و اختلالات رحمی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که روش هیسترو - سونوگرافی نسبت به هیستروسالپنگوگرافی از نظر اجرا هم برای بیمار و هم برای رادیولوژیست راحت تر است تصمیم بر آن شد تا پایایی این دو روش در بیماران مراجعه کننده به مرکز رویان اندازه گیری شود. هدف اصلی این مطالعه تعیین همخوانی دو روش هیستروسالپنگوگرافی و سونوهیستروگرافی در تشخیص اختلالات رحم و لوله های رحمی می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی، 72 زن نابارور حایز شرایط ورود به مطالعه که طی سال های 1380 تا 1382 به مرکز درمان ناباروری رویان مراجعه کرده بودند، با روش نمونه برداری در دسترس وارد مطالعه شدند و برای کلیه نمونه ها سونوگرافی رحم و هیستروسالپنگوگرافی با فاصله زمانی کم انجام شد. میزان همخوانی هیستروسونوگرافی در مقایسه با هیستروسالپنگوگرافی با استفاده از نتایج حاصل از هر تست و محاسبه اندکس Kappa و درصد توافق صورت گرفت و سطح معنی داری 0.05 در نظر گرفته شد.
نتایج
از 72 بیمار مورد مطالعه، 57 مورد ناباروری اولیه داشتند. درصد توافق دو روش تشخیصی انجام شده از نظر بازبودن لوله ها 9/%92 و از نظر بررسی حفره رحم 67/66% بود. ضریب توافق (Kappa) بین این دو روش در تشخیص بازبودن حداقل یک لوله رحمی 51% و در تشخیص ضایعات اندومتر 22% بود.
نتیجه گیری
توافق مشاهده شده بین دو روش هیستروسالپنگوگرافی و سونوهیستروگرافی در این مطالعه برای تشخیص بازبودن لوله ها و ضایعات رحمی، مشابه مطالعاتی است که قبلا در این مورد انجام شده بود. ولی در مطالعه حاضر هزینه اثربخشی هر یک از دو تست و نیز کارآیی انجام همزمان این دو تست در تشخیص ضایعات رحم و لوله ها مورد ارزیابی قرار نگرفت که برای این موارد، مطالعات مناسب توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
235 تا 341
لینک کوتاه:
magiran.com/p483079 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!