اثرات جهش زایی و سرطان زایی کیسه های پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف غذایی با استفاده از سالمونلاتیفی موریوم و میکروزوم

پیام:
چکیده:
مقدمه سالم بودن تمام اجزا و بالا بودن کیفیت آنها و اطمینان از بی ضرر بودن آنچه که روزانه مصرف می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. لزوم بررسی ترکیبات پلی اتیلنی سنگین و سبک به عنوان گرانول اولیه و ظروف یکبار مصرف ساخته شده از آنها، منجر به طرح این پروژه تحقیقاتی گردید. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی اثرات جهش زایی و سرطان زایی این ترکیبات به انجام رسیده است.
روش کار
روش کار در این پژوهش با بهره گیری از آزمون Ames و نیز استفاده از سویه های سالمونلاتیفی موریوم TA100، TA104 که مستقیما از پروفسور Ames دریافت گردید، می باشد. در مرحله اول، این سویه ها از نظر خلوص خاصیت جهش مورد تایید قرار گرفتند. سپس انواع محصولات پلی اتیلنی به طور جداگانه به محیط کشت گلوکزاگار حداقل حاوی کشت تازه شبانه (TA100، TA104) اضافه گردیده، و متعاقبا با نمونه شاهد مثبت (شامل باکتری جهش یافته و ازید سدیم) و شاهد منفی (شامل باکتری جهش یافته و آب مقطر استریل) سنجیده شدند. در مرحله دیگری از این پژوهش به محیط اگار حداقل به همراه مواد پلی اتیلنی مشکوک به سرطان زایی به طور جداگانه میکروزوم کبد موش که در شرایط استریل تهیه گردیده، افزوده شد تا اثر ماده سرطان زا با تعین باکتری هایی که موتاسیون برگشتی یافته و هیستیدین تولید می کنند، اندازه گیری شود.نتایج نتایج این پژوهش با توجه به این مساله که سویه های TA100، TA104 موتاسیون مشخصی در اپرون هیستیدین خود دارند، آنها را وابسته به منبع هیستیدین خارجی نموده است. در تماس با یک موتاژن این موتاسیون قابلیت برگشت داشته و بنابراین باکتری مجددا مستقل از مصرف هیستیدین خارجی می گردد. در این پژوهش جهش زایی مواد از طریق شمارش کلنی ها و مقایسه آن با شاهد منفی که در اثر موتاسیون خودبخود حاصل می شود، به اثبات رسیده و سنجیده شد. نتایج حاصله نشان دادند که گرانول اولیه و ظروف مصرفی ساخته شده از پلی اتیلن سنگین (به صورت لیوان و ظروف یکبار مصرف، بطری حمل نوشابه و کیسه حمل شیر) دارای خاصیت جهش زایی نمی باشند، اما کیسه های نازک از جنس پلی اتیلن سبک سبب موتاسیون برگشتی سالمونلا در جهت سنتز هیستیدین شده و کیسه های پلی اتیلنی آغشته به روغن های جامد و مایع نیز اثر جهش زایشان افزایش یافته بود.
نتیجه گیری
نتایج حاصله از این تحقیق حاکی از آن است که با توجه به اینکه پلی اتیلن خود به عنوان یک ماده کاملا بی خطر به حساب می آید، تنها دلیلی که می توان برای خاصیت جهش زایی و سرطان زایی کیسه ها عنوان کرد، حضور مواد بسیار فعالی است که به پلی اتیلن اضافه شده و در فرایند ساخت آن کاربرد دارد. لذا با توجه به حساس بودن این موضوع می بایست در نحوه ساخت کیسه ها دقت، توجه و کنترل بیشتری صورت گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p483177 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!