مقایسه درد و رضایت پس از عمل در بیماران هموروئیدی درمان شده به روش لیگاتور شریان هموروئیدال تحت هدایت داپلر ‎(DG-HAL)‎ با هموروئیدکتومی جراحی

پیام:
چکیده:
هدف
در این مطالعه میزان درد پس از عمل و رضایت مندی بیماران هموروئیدی که با روش های هموروئیدکتومی جراحی و بستن شریان هموروئیدی تحت هدایت داپلرDG-HAL (Doppler-Guided Hemorrhoidal Artery Ligation) درمان شده اند، با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفته است.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی بوده که طی سال های 85-83 بر روی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه جراحی بیمارستان بقیه الله و دی کلینیک سهروردی انجام شده است. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند، یک گروه به روش جراحی مرسوم با تکنیک میلیگان-مورگان تحت عمل جراحی قرار گرفته و گروه دیگر به روش بستن شریان هموروئیدی تحت هدایت داپلر (DG-HAL) درمان گردیدند. درد پس از عمل بیماران با مقیاس امتیازدهی چشمی (VAS) بین 10-0 نمره دهی گردید و در نهایت پس از جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در چک لیست های مربوطه، تجزیه و تحلیل آماری داده ها انجام شد و مقادیر p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
یافته ها
از 51 بیمار مورد مطالعه، 25 مورد با روش DG-HAL و 26 مورد با روش هموروئیدکتومی مرسوم درمان شدند. متوسط سن بیماران 29/42 سال و 4/82% مرد و 6/17% زن بودند. در گروه DG-HAL میانگین درد در روزهای اول، دوم، سوم، هفته اول و هفته دوم به ترتیب 92/1، 08/1، 36/0، 04/0 و 04/0 بوده است و در گروه هموروئیدکتومی نیز این مقادیر به ترتیب 58/6، 31/6، 81/5، 58/4 و 85/2 بود. از لحاظ بازگشت به فعالیت روزمره، در گروه DG-HAL 80% از افراد در سه روز اول به محل کار خود مراجعه کرده اند و در گروه هموروئیدکتومی 4/15% توانستند در سه روز اول سرکار حاضر شوند. از لحاظ رضایت بیماران، در روش DG-HAL 76% رضایت کامل، 20% رضایت نسبی و 4% عدم رضایت داشتند ولی در روش هموروئیدکتومی معمولی رضایت کامل 50%، رضایت نسبی 9/38% و عدم رضایت 7/7% بود.
بحث و نتیجه گیری
درد بعد از عمل در روش DG-HAL نسبت به روش هموروئیدکتومی مرسوم کمتر بوده و رضایت مندی بیماران از این روش بیشتر است. زمان بازگشت به فعالیت عادی و روزمره در روش DG-HAL نسبت به روش جراحی معمول هموروئید کاهش قابل توجه ای دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p484297 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!