بررسی نحوه استفاده پزشکان در دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس از اینترنت و منابع دیگر برای روزآمد کردن اطلاعات خود(1380)
نویسنده:
چکیده:
اینترنت بزرگترین شبکه جهانی است که از پیوستن میلیونها شبکه کوچک تشکیل شده است. اینترنت در سالهای اخیر رشد بی سابقه ای داشته است به طوری که در سال 2000 میلادی تنها 17000 سایت پزشکی جهت کسب اطلاعات و افزایش آگاهی های علمی شناسایی شده است.
این مطالعه توصیفی با هدف بررسی نحوه استفاده پزشکان از اینترنت و منابع دیگر برای روز آمد نگاه داشتن اطلاعات خود در سه بیمارستان شهید محمدی، دکتر شریعتی و کودکان شهر بندرعباس انجام شد.
تعداد پزشکان شاغل در این سه بیمارستان 65 نفر بودند و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مورد نظر گردآوری شد. نتایج نشان می دهد که نزدیک به نیمی از پزشکان (3/43%) در منزل و 8/21% آنان هم در منزل و هم در محل کار به اینترنت دسترسی داشتند و بین داشتن کامپیوتر و دفعات استفاده از اینترنت از نظر آماری ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0p<). از میان کسانی که دفعات بیشتری از اینترنت استفاده می کردند تنها 3/14% مهارت خود را در استفاده از اینترنت خوب ارزیابی کردند. بیش از نیمی از پزشکان 3/53% (32 نفر) در هفته سه بار یا بیشتر از اینترنت استفاده می کردند. 3/48% از پزشکان (29 نفر) علاوه بر جستجوی سایتهای وب پزشکی از پست الکترونیکی هم استفاده می کردند، 1/11% از پزشکان برای روزآمد کردن اطلاعات خود به اینترنت مراجعه می کردند و 9/42% آنان علاوه بر اینترنت به مشورت با همکاران، مراجعه به کتابخانه و جستجوی CD –ROM هم می پرداختند. نداشتن وقت کافی و فقدان دانش استفاده از کامپیوتر و جستجوی سایت های مختلف از دیگر مواردی هستند که جامعه مورد تحقیق بدان اشاره کرده اند.
با توجه به اهمیت این تکنولوژی اطلاعاتی پیشنهاد می گردد برای استفاده بهتر پزشکان اقداماتی نظیربرگزاری کارگاه های آموزشی امتیاز دار، افزایش امکانات سخت افزاری در کتابخانه ها و مراکز وابسته به دانشگاه و ایجاد سایتهای آموزش اینترنت توسط دانشگاه انجام گردد.
این مطالعه توصیفی با هدف بررسی نحوه استفاده پزشکان از اینترنت و منابع دیگر برای روز آمد نگاه داشتن اطلاعات خود در سه بیمارستان شهید محمدی، دکتر شریعتی و کودکان شهر بندرعباس انجام شد.
تعداد پزشکان شاغل در این سه بیمارستان 65 نفر بودند و با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مورد نظر گردآوری شد. نتایج نشان می دهد که نزدیک به نیمی از پزشکان (3/43%) در منزل و 8/21% آنان هم در منزل و هم در محل کار به اینترنت دسترسی داشتند و بین داشتن کامپیوتر و دفعات استفاده از اینترنت از نظر آماری ارتباط معنی داری مشاهده شد(05/0p<). از میان کسانی که دفعات بیشتری از اینترنت استفاده می کردند تنها 3/14% مهارت خود را در استفاده از اینترنت خوب ارزیابی کردند. بیش از نیمی از پزشکان 3/53% (32 نفر) در هفته سه بار یا بیشتر از اینترنت استفاده می کردند. 3/48% از پزشکان (29 نفر) علاوه بر جستجوی سایتهای وب پزشکی از پست الکترونیکی هم استفاده می کردند، 1/11% از پزشکان برای روزآمد کردن اطلاعات خود به اینترنت مراجعه می کردند و 9/42% آنان علاوه بر اینترنت به مشورت با همکاران، مراجعه به کتابخانه و جستجوی CD –ROM هم می پرداختند. نداشتن وقت کافی و فقدان دانش استفاده از کامپیوتر و جستجوی سایت های مختلف از دیگر مواردی هستند که جامعه مورد تحقیق بدان اشاره کرده اند.
با توجه به اهمیت این تکنولوژی اطلاعاتی پیشنهاد می گردد برای استفاده بهتر پزشکان اقداماتی نظیربرگزاری کارگاه های آموزشی امتیاز دار، افزایش امکانات سخت افزاری در کتابخانه ها و مراکز وابسته به دانشگاه و ایجاد سایتهای آموزش اینترنت توسط دانشگاه انجام گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p484539
