ارزیابی کودکان مبتلا به تب مالت در دو مرکز طبی کودکان تهران و بیمارستان کودکان امیرکلابابل از سال 1374 تا 1378

چکیده:
سابقه و هدف
تب مالت بیماری عفونی ناشی از باکتری های بروسلا در حیوان و انسان و یکی از بیماری های اندمیک در ایران می باشد که سبب علایم گوناگون و عوارض خطیری چون مننژیت، آندوکاردیت، نفریت و پان سیتوپنی به خصوص در کودکان می گردد. با توجه به شیوع بیماری در ایران و به خصوص در منطقه ما، مطالعه ای ازنقطه نظر علایم بالینی، روش های تشخیص آزمایشگاهی و راه درمانی مناسب، در کودکان زیر 12 سال صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی (Case series) بر پایه اطلاعاتی که از 116 بیمار بستری دارای علایم بالینی و کشت خون مثبت در محیط اختصاصی یا سرولوژی مثبت به صورت سرشماری در دو مرکز طبی کودکان تهران و امیرکلا بابل جمع آوری شد، انجام پذیرفت.
یافته ها
در این مطالعه 93درصد بیماران سن کمتر یا مساوی ده سال داشتند. نسبت بیماران مذکر به مونث 6/1 برابر بود. تب در 97درصد بیماران وجود داشته و در 72 درصد بیماران درد زانو مشاهده شد. پنجاه و شش درصد بیماران سابقه مصرف لبنیات راداشتند. ESR در96درصد بیماران کمتر از50 واحد بودو96درصد بیماران با رژیم درمانی کوتریموکسازول (6 هفته) وجنتامایسین (2 هفته) بهبود یافتند.
استنتاج
براساس نتایج حاصله، این بیماری در سنین زیر ده سال شایع بوده و پسران بیشتر از دختران مبتلا می شوند. تب و درد زانو جزء شایعترین علایم بیماری بوده و بیش از نیمی از بیماران سابقه مصرف مواد لبنی را داشتند. بر همین اساس دربیماران با علایم فوق و سابقه مصرف مواد لبنی، در صورت پایین بودن ESR باید تب مالت جزء تشخیص های افتراقی قرار گیرد. به طور کلی بیماران مورد مطالعه با رژیم درمانی کوتریموکسازول وجنتامایسین پاسخ مناسب داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p485181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!