بررسی فعالیت حلقه های گاما دوک عضلانی و Linkage α-γ

نویسنده:
چکیده:
سابقه و هدف
دوک عضلانی مسوول کنترل کار فیبرهای عضلات اسکلتی در هنگام استراحت و در سیکل حرکت می باشد و از آن به عنوان یک عامل Servo برای حرکات ارادی یاد شده است. کار این رسپتورکینتیک کاملا به فعالیت فیبرهای گاما بستگی دارد، به طوری که فعالیت حلقه گاما سبب فعالیت la و آوران های گروه II دوک عضلانی می شود. همچنین بین دو فیبر آلفا و گاما همکاری نزدیکی وجود دارد که در تنظیم کار عضلات مخطط مهم می باشند. هدف ازانجام این کارتحقیقی مطالعه دقیق تر فعالیت حلقه گاما در یک و دو سگمان متوالی نخاع و همچنین بررسی فعالیت فیبرهای آلفا با توجه به linkage α-γ بوده است، زیرا درک هر چه دقیق تر مکانیسم های فیزیولوژیکی حلقه گاما و دانستن نحوه کنترل محیطی آنها، شاید راهی برای پی بردن به علل عوامل محیطی باشد که در بروز اختلالات حرکات غیر ارادی و دیستونیک نقش موثری دارند و از این طریق بتوان به این دسته از بیماران مبتلا کمک نمود.
مواد و روش ها
در این مطالعه از پانزده سر موش نر نرمال Sprague-Dawely و محلول داروی بیهوشی (30g/100ml) Urethane با دوز 170mg/100g وزن بدن با تزریق داخل پریتوئن استفاده گردید. برای بررسی حلقه هایγ، لامینکتومی در ناحیه کمری- خاجی و جراحی در نیمه اول پوست ناحیه دم صورت گرفت.
نتایج
فعالیت موتونرون های گاما در یک سگمان نخاعی به موجب تحریک مکانیکی گوش خارجی، سبب فعالیت حلقه های گاما در یک و یا دو سگمان متوالی نخاع به طور Ipsilateral شد. به طوری که افزایش دپولاریزه در la و آوران های گروه ll دوک عضلانی Caudal به دنبال افزایش فعالیت یک یا بیش از یک فیبرگاما بود. از طرفی la همواره فعالیت بیشتری در مقایسه با فیبرهای آوران گروه ll بر روی فعالیت موتونرون های هم نام نشان دادند. در حالی که فعالیت فیبرهای آوران گروه lll ناشی از تحریک پوست Caudal موجب فعالیت این دسته از موتونرون های گاما نشدند. با توجه به linkage α-γ دامنه پتانسیل های عمل در فیبرهای آلفا در بیهوشی عمیق در حد ریتم زمینه بودند.
استنتاج
به موجب تحریک مکانیکی گوش، موتونرون های گامای هم نام فعال شده در یک و یا دو سگمان متوالی نخاع به طور Ipsilateral سبب فعالیت بیشتری در la در قیاس با آوران های گروه ll در یک و یا بیش از یک دوک عضلانی گردید، اما آوران گروه lll فعال شده به وسیله تحریک پوست Caudal اثر تحریکی روی موتونرون های گاما همنام نداشتند. همچنین با توجه به linkage α-γ فعالیتی در فیبرهای آلفا مشاهده نگردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p485290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!