بررسی معیارهای مورد استفاده حسابرسان مستقل در ارتباط با تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی در ایران

چکیده:
امروزه در دنیا، صورت های مالی حسابرسی شده توسط حسابرسان مستقل وسیله بسیار مناسبی برای انتقال اطلاعات به شمار می رود. این افراد که نهایتا نسبت به درستی و قابل قبول بودن صورت های مالی اظهار عقیده می کنند، نقشی اساسی در بهبود سیستم اطلاعات مالی کشورها دارند و نهایتا بر تصمیم گیری دولتمردان در جهت اعتلای جامعه تاثیر عمده می گذارند.
هدف اصلی این تحقیق شناسایی و بررسی معیارهای مورد استفاده حسابرسان مستقل در ارزیابی تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی در ایران می باشد. از این رو با استفاده از متون و ادبیات حسابرسی، استانداردهای حسابرسی مربوط و بیانیه ها، در نهایت 16 معیار مؤثر بر ارزیابی تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی در ایران شناسایی گردید و مبنای طراحی سئوال های ابزار اندازه گیری قرار گرفت.
فرضیه های تحقیق به دو گروه "الف" و "ب" تقسیم شد. فرضیه های گروه الف در ارتباط با 16معیار مؤثر در ارزیابی تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی، طراحی گردید. نتایج آزمون این فرضیه ها نشان داد که پرسش شوندگان بر وجود هر 16 معیار تاکید دارند.
فرضیه های گروه "ب" برای مقایسه استاندارد حسابرسی شماره 57 ایران با استاندارد حسابرسی شماره 570 بین المللی و استاندارد حسابرسی شماره 59 آمریکا و استاندارد حسابرسی شماره 130 انگلستان طراحی شد. نتایج حاکی از آن است که استاندارد حسابرسی ایران با استاندارد حسابرسی بین المللی و انگلستان در تمام جنبه های با اهمیت و با استاندارد حسابرسی امریکا در تمام جنبه های با اهمیت به جز یک مورد مربوط به معیارهای افشاء مطابقت دارد.
هدف دیگر این تحقیق، تعیین میزان اهمیت هر یک از معیارهای مورد استفاده حسابرسان در ارزیابی تداوم فعالیت بنگاه های اقتصادی بود. نتایج به دست آمده نشان داد که از دید حسابرسان مستقل، هفت معیار با میانگین بیش از 3 اهمیت بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p485911 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!