گزارش اولین مورد حاملگی ترم موفق در خانم 49 ساله با یائسگی زودرس بدنبال برنامه اهداء جنین تازه (غیر منجمد) در بخش نازائی کوثر بیمراستان مطهری - ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
اهداء اووسیت و انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) و سپس انتقال امبریو به حفره آندومتر رحم فرد گیرنده سرآغاز پیشرفت های شگرف در تکنولوژی IVF بعد از سال 1980 بود.در همان دوران تلاش هایی در جهت انتقال جنین های (Embryo) اهدایی به افراد گیرنده به عمل آمد. با پیشرفت تکنولوژی های کمکی باروری (ART) امروزه جنین های حاصل از روش IVF یا میکرواینجکشن (ICSI) به صورت منجمد نگهداری شده در موارد لزوم به رحم خود فرد یا سایر افراد گیرنده منتقل می شود.
معرفی بیمار:خانم 49 ساله با سابقه نازایی اولیه 10 ساله به بخش IVF کوثر مراجعه نمودند. ایشان از 10 سال قبل دچار یائسگی زودرس شده و عملکرد تخمدانی و پریودهای ماهانه نداشتند. پس از آمادگی رحم نامبرده با هورمون درمانی جایگزینی (HRT) یک عدد جنین 16 سلولی گرید A تازه (غیر منجمد) حاصل از روش میکرواینجکشن در روز 19 هورمون درمانی به رحم منتقل شد. 15روز پس از انتقال جنین به رحم تست حاملگی (βHCG) مثبت گزارش شد. حاملگی بدون هیچ عارضه خاصی ادامه پیدا کرد و در هفته 38 حاملگی به دنبال کاهش حجم مایع آمنیوتیک اقدام به سزارین شد و نوزاد سالم به وزن 3200 گرم متولد گردید. روز سوم بعد از سزارین مادر و نوزاد با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شدند.
بحث: استفاده از جنین های اهدائی گامی مهم در حل مشکل ناباروری در زوج های نابارور با فاکتور مطلق نازایی و به خصوص خانم های یائسه و سن بالا محسوب می شود. هر چند حاملگی در سنین بالا با افزایش عوارضی مثل پره اکلامپس، دیابت و هیپرتانسیون همراه می باشد. ولی با کنترل دقیق پری ناتال و آمادگی های هورمونی مناسب می توان حاملگی بدون خطر برای مادر و تولد نوزاد سالم را انتظار داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
522
لینک کوتاه:
magiran.com/p496825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!