بررسی ترکیب آلبومین با فورزماید در مقایسه با تجویز فورزماید به تنهایی در میزان حجم ادرار در بیماران سندرم نفروتیک

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سندرم نفروتیک حالتی است که به صورت ادم، پروتئین اوری، هایپوآلبومینمی و هیپرتری گلیسیریدمی مشخص می شود. علت آن بیماری های گلومرولی است که باعث دفع پروتئین ادراری بیشتر از 5/3 گرم در روز می شوند. یکی از مشکلات مهم دراین بیماران ادم ژنرالیزه می باشد، جهت کاهش ادم استفاده از دیوروتیک به خصوص فورزماید درمان انتخابی است. هایپوآلبومینمی باعث کاهش اثر فورزماید می گردد، لذا درمان با فورزماید به همراه تزریق آلبومین صورت می گیرد تا اثر فورزماید را تشدید کند و از طرفی با افزایش سطح آلبومین سرم اختلالات ناشی از کاهش فشار انکوتیک اصلاح گردد. هدف از اجرای این طرح مقایسه میزان دفع سدیم و حجم ادرار 24 ساعته بعد از مصرف فورزماید به تنهایی و فورزماید به همراه آلبومین در بیماران سندرم نفروتیک بود.
مواد و روش کار
در یک کارآزمایی بالینی که بر روی 10 نفر از بیماران دارای سندرم نفروتیک که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده بودند، بیماران به طور تصادفی در 4 گروه قرار گرفتند. سه پروتکل درمانی نیز به طور تصادفی برای آنها انتخاب گردید. هرگروه از بیماران در نهایت 3 پروتکل را دریافت نمودند و ترتیب تجویز به طور تصادفی بود. اطلاعات جمع آوری و با استفاده از تست های غیرپارامتریک در نرم افزار آماری SPSS آنالیز گردید.
یافته ها
در این مطالعه متوسط حجم ادرار بعد از دریافت پروتکل های آلبومین، فورزماید و آلبومین همراه با فورزماید به ترتیب(528=SD) m1 742؛ (745 = SD)؛m1 1707 و (971 = SD)m1 2175 بود که با آنالیز آماری این اختلاف میانگین ها معنی دار بودند)015/0.(Pv = در مورد کسر دفعی سدیم اختلاف میانگین ها بعد از دریافت پروتکل های مذکورمعنی دار بودند) 000/0 (P =به طوری که با همان ترتیب بالا کسر دفعی سدیم عبارت از (251/0=SD) 96/1؛ (25/0 = SD)؛ 18/3 و (21/0 = SD) 77/4 بود به طوری که حداقل کسر دفعی سدیم بعد از دریافت پروتکل ترکیبی 4/4 بود ولی این میزان بعد از دو پروتکل دیگر به ترتیب 6/1و 9/2 بودند. میزان سدیم ادراری 24 ساعته نیز بعد از پروتکل های مذکور به ترتیب (86/6=SD) 3/18؛ (27/5 = SD)؛ 4/208 و (45/8 = SD) 206 بود. در مورد میزان فیلتراسیون گلومرولی بیماران نیز باید اظهار کرد که مقادیر به ترتیب 5/104، 6/96 و 6/106بودند که بعد از دریافت پروتکل های مذکور با) 021/0 (P =ارتباط معنی داری را نشان داد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان می دهد که تجویز آلبومین به تنهایی و آلبومین همراه فورزماید به بیماران دچار سندرم نفروتیک که عملکرد کلیوی طبیعی داشته اند، باعث دفع سدیم ادراری و حجم ادراری متفاوتی می شود. افزودن آلبومین به فورزماید در بیماران سندرم نفروتیک می تواند باعث افزایش دفع سدیم و حجم نسبت به فورزماید به تنهایی شود که این اثر به واسطه افزایش GFR و نیز افزایش اثرات دیورتیکی فورزماید می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
422
لینک کوتاه:
magiran.com/p496845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!