آیا فراوانی اختلال شنوایی در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید و کودکان سالم در شهر اصفهان تفاوت دارد

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم کاری مادرزادی تیروئید با شیوع قابل توجه در کشور ما، در صورت عدم درمان یا تاخیر در آن، آثار نامطلوب و جبران ناپذیری برجا می گذارد. یکی از عوارض ماندگار این بیماری تاثیر بر شنوایی است؛ این پژوهش با هدف تعیین فراوانی کاهش شنوایی در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید در مقایسه با کودکان سالم انجام شد.
روش ها
این مطالعه ی مورد-شاهدی در دو گروه کودک انجام شد؛ گروه مورد شامل 94 کودک مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید با سن بیشتر از 4 ماه انتخاب شده به روش آسان و گروه شاهد شامل 450 نوزاد سالم غربالگری شده از نظر شنوایی در سال های قبل. ابتدا تست شنوایی سنجی OAE (Otto Acoustic Emission) در همه ی کودکان انجام شد. تست ABR Auditory Brain Stem Response)) نیز در صورت اختلال در تست اول، انجام می گردید و در صورت مختل بودن آن تشخیص کاهش شنوایی مطرح می شد.
یافته ها
فراوانی کاهش شنوایی در گروه مورد 2/3% و در گروه شاهد 2/0% دیده شد که تفاوت معنی دار نبود. میانگین سن شروع درمان در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید با کاهش شنوایی 3/8±6/13 و در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید بدون کاهش شنوایی 05/8±4/16 روز بود که رابطه ای بین سن شروع درمان و کاهش شنوایی وجود نداشت. میانگین T4 و TSH در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید با کاهش شنوایی به ترتیب mg/dl 65/5±27/4 و MIU/l 30/80±70/133 و در کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید بدون کاهش شنوایی mg/dl 81/3±37/6 و MIU/l 18/92±52/116 گزارش شد که تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
فراوانی کاهش شنوایی در کودکان سالم با کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید تفاوتی نداشت که این امر می تواند به علت تحت درمان بودن آنها، کمبود تعداد نمونه و یا کوتاه بودن زمان پیگیری باشد. بین سن شروع درمان و کاهش شنوایی و همچنین بین میانگین T4 و TSH اولیه کودکان مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید و کاهش شنوایی تفاوتی وجود نداشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p497658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!