عوامل اقتصادی موثر در میزان رضامندی مجریان مشارکت کننده در طرحهای بیابان زدایی استان خوزستان

چکیده:
بیابانزایی پدیدهای است مختص مناطق خشک، نیمه خشک و خشک نیمه مرطوب که موجب کاهش کارایی سرزمین میشود. فعالیت های انسانی یکی از عناصر مهم در بروز این پدیده است. عوامل مختلفی بر روی انگیزه های انسانی تاثیر گذار است تا انسان ها در تخریب منابع یا احیای آن ها ایفای نقش نمایند. پژوهش حاضر به بررسی عوامل اقتصادی موثر در میزان رضامندی مجریان مشارکت کننده در طرحهای بیابانزدایی استان خوزستان در سال 1383 پرداخته است. این تحقیق،پیمایشی بوده و جامعه آماری آن را مجریان (بهره بردارانی تشکیل می دهند)، که در قالب طرح مذکور با اداره منابع طبیعی استان خوزستان قرارداد منعقد نموده و به موجب آن، زمین هایی را جهت احیاء در یکی از شهرستان های اهواز، شوش و دشت آزادگان، تحت اختیار گرفته اند. برای انتخاب جامعه مورد نظر، از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده، و تعداد 152 نفر از مجریان انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز، از طریق پرسشنامه گردآوری و داده های تحقیق نیز با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیرهای مورد مطالعه، به طور متوسط 75 درصدتعیین شد. متغیر وابسته،«میزان رضامندی» مجریان در طرح مذکور و متغیرهای مستقل، سن، تحصیلات، مساحت زمین دریافتی، بهره گیری از اعتبارات و تسهیلات بانکی، وضعیت اشتغال و درآمد حاصل از زمین بودند. بین میزان رضامندی مجریان مشارکت کننده در طرح بیابان زدایی با سن آنان و درآمد حاصل از زمین، رابطه معنی داری دیده نشد؛ اما، با تحصیلات آنان و مساحت زمین دریافتی، رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت. متغیرهای بهره گیری از اعتبارات و تسهیلات بانکی و وضعیت اشتغال، در رضامندی مجریان در طرح مذکور موثر بودند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p502997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!