امکانسنجی توسعه کشت یونجه های یکساله در غرب ایران با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی

چکیده:
جهت استفاده بهینه از اراضی دیم برای ایجاد امنیت غذایی میتوان با توسعه کشت یونجه های یکساله که باعث حفظ خاک، بهبود کیفیت حاصلخیزی خاک، کنترل علفهای هرز و تولید علوفه میشوند، به این مهم دست یافت. یونجه های یکساله از سالیان متمادی در نقاطی از کشور ایران که شرایط مناسب را دارا میباشند توسعه یافتهاند که از آن جمله میتوان به 14 گونه یونجه یکساله بومی اشاره نمود. این تحقیق در غرب کشور، منطقهای به عرض جغرافیایی 28 الی 37 درجه و طول جغرافیایی 45 الی 55 درجه، در سال 1384 انجام گرفت. با استفاده از آمار هواشناسی 50 ایستگاه سینوپتیک موجود در منطقه در طول دوره تاسیس، کشت 12 گونه از یونجه های یکساله در دو ایستگاه تحقیقات و نیز با استفاده از نقشه های پایه نظیر توپوگرافی، بارندگی، درجه حرارت، خاک و پوشش گیاهی با مقیاس 1:100000 در محیط نرم افزار الویس، لایه های مختلف نقشه مربوطه تولید و با تلفیق آنها نقشه نهایی امکان توسعه کشت یونجه های یکساله مشخص گردید. نتایج نشان میدهند که دوره مساعد رطوبتی و حرارتی جهت جوانه زنی، استقرار و رشد یونجه های یکساله در چهار گروه: 1-بدون محدودیت رشد و توسعه در فصلهای بهار و پائیز 2- بدون محدودیت رشد و توسعه در فصل پائیز 3-بدون محدودیت رشد و توسعه در فصل بهار 4-دارای محدودیت رشد و توسعه در فصلهای بهار و پائیز، قرار میگیرد. همچنین بر اساس نتایچ بدست آمده خاک منطقه در چهار گروه زیر خاک با تناسب خوب، تناسب متوسط، تناسب کم و نامناسب طبقه بندی گردید. نتایج نشان داد که 4/23% منطقه معادل 36/9 میلیون هکتار، 1/13% منطقه معادل 24/5 میلیون هکتار و 8/21% معادل 72/8 میلیون هکتار به ترتیب در فصل بهار، بهار-پاییز و پائیز مناسب برای جوانهزنی یونجه یکساله میباشند. بطورکلی در مجموع 3/58% منطقه معادل 32/23 میلیون هکتار منطقه شرایط مساعد جهت پراکنش یونجه های یکساله را دارا میباشد. با توجه به پتانسیل بسیار خوب یونجه های یکساله در تولید بیولوژیکی نیتروژن و ویژگی های خاص گیاهی که امکان قرار گرفتن در تناوب با گندم را دارد، این گونه ها میتوانند دارای کارکردی تاثیرگذار در هدایت سیستم تولید زراعی دیم به سوی یک کشاورزی پایدار باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p503090 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!