بررسی اروژن ناشی از نوشابه های ایرانی و خارجی بر روی مینای دندانهای دائمی به روش میکروسکوپ الکترونی و استریومیکروسکوپیڤ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اروژن ناشی از اسیدهای با منشا خارجی و نوشابه های اسیدی به دمینرالیزاسیون و از بین رفتن تدریجی لایه سطحی مینا منجر میشود. هدف مطالعه حاضر بررسی پتانسیل اروژن 4 نوشابه موجود در بازار ایران به نامهای زمزم کولا، زمزم نارنجی، پپسی و میراندا به روش اسکن الکترون میکروسکوپی میباشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی - آزمایشگاهی دو نوشابه ایرانی زمزم کولا و زمزم پرتقالی و دو نمونه خارجی پپسی و میراندا (مشابه ترکیبات نوشابه های ایرانی) مورد بررسی قرار گرفتند. از هر نوع نوشابه، 10 عدد تهیه گردید. 120 عدد دندان پره مولر سالم که برای درمان ارتودنسی کشیده شده بودند به طور تصادفی به سه گروه A و B و C (هر گروه 40 دندان) تقسیم شدند. مدت زمان exposure هر گروه از دندانها به نوشابه ها یا محلولها به ترتیب زیر بود: گروه A: 15 دقیقه گروه B: 45 دقیقه و گروه C: 12 ساعت. هر یک از سه گروه A، B و C به چهار زیر گروه (هر زیر گروه 10 دندان) تقسیم شدند و هر زیر گروه در معرض یکی از چهار نوشابه داخلی یا خارجی قرار گرفت. سطح expose شده به نوشابه ها در مورد همه دندانها یک نیمدایره به قطر 5 میلیمتر روی سطح باکال آنها بود. از هر یک از 12 گروه دو نمونه دندان به طور تصادفی انتخاب شده و با میکروسکوپ الکترونی (SEM) مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
در این تحقیق درجات متفاوتی از انحلال پریسمهای مینایی با SEM نشان داده شد که نشاندهنده از دست رفتن سر Prismها و sheath آنها در مدت زمان exposure کوتاه و سپس تخریب tail (دم منشورهای مینایی) در مدت زمان exposure طولانی بود. با افزایش مدت زمان incubation، میزان، وسعت و عمق اروژن در تصاویر SEM افزایش نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد تمام نوشابه ها پتانسیل اروزیو نسبتا بالایی روی مینای دندانهای دائمی از خود نشان میدهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
188
لینک کوتاه:
magiran.com/p507781 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!