بررسی شیوع اختلالات گیجگاهی - فکی در سطح مراکز بهداشت شهر تهران در تابستان 1381ڤ

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
اختلالات مفصل گیجگاهی- فکی از جمله اختلالات سیستم جونده میباشند که درصد بالایی از افراد جامعه حداقل یکی از علائم این اختلالات را در عمر خود تجربه میکنند. تشخیص زودرس و درمانهای ساده و پیشگیرانه میتواند از بروز بسیاری عوارض نامطلوب پیشگیری نماید. با توجه به ارائه آمارهای متفاوت در مورد شیوع TMD در جوامع مختلف، این تحقیق با هدف بررسی شیوع اختلالات گیجگاهی- فکی (TMD) در مراکز بهداشتی و کلینیکهای شهر تهران در تابستان 1384 صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی- تحلیلی با روش نمونه گیری خوشهای تعداد 1503 نفر (8/55 درصد زن و 2/44 درصد مرد) از سطح 19 مرکز بهداشت و یک کلینیک خیریه در شهر تهران وارد تحقیق شده، اطلاعات آنها توسط دانشجو و دو پروستودنتیست با ضرایب 119/0=ICC و 772/0=کاپا در فرمهای علائم غیرکلینیکی (symptom) و کلینیکی (sign) ثبت گردید. ورود اطلاعات به کامپیوتر با استفاده از نرم افزار SPSS 9.0 صورت گرفت. تجزیه و تحلیلهای آماری جهت متغیرهای کمی و کیفی به ترتیب توسط آزمونهای t و chi-square انجام شد.
یافته ها
ترتیب شیوع علائم غیرکلینیکی شامل صداهای مفصلی 6/18 درصد، درد عضلات 1/9 درصد و درد مفصل 7/7 درصد و ترتیب شیوع علائم کلینیکی صداهای مفصلی (2/30 درصد)، انحراف در مسیر باز کردن دهان (4/23 درصد)، درد عضلات (17 درصد)، درد مفصل (6 درصد) و محدودیت در باز کردن دهان (94/1 درصد) به دست آمد. شیوع علائم غیرکلینیکی 5/36 و علائم کلینیکی 7/45 درصد بود که رابطه معنی داری بین این دو متغیر مشاهده شد (001/0P<). شیوع TMD، 7/58 درصد بوده است. براکسیزم و سابقه ضربه رابطه معنی داری با TMD داشتند (001/0P<). شیوع التهاب مفصلی با افزایش سن به طور معنی داری بین گروه های سنی افزایش نشان داد(001/0P<).
نتیجه گیری
TMD در سطح مراکز بهداشت و کلینیکهای شهر تهران در تابستان 1381در بیش از نیمی از افراد جامعه مورد نظر مشاهده شد. با توجه به معنیدار بودن رابطه براکسیزم و سابقه ضربه با TMD آگاه نمودن جامعه جهت پیشگیری و همچنین آغاز درمانهای لازم ضروری به نظر میرسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
200
لینک کوتاه:
magiran.com/p507784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!