اندازه گیری کارآیی و پایایی اعمال جریان الکتریکی مستقیم در آب بر روی پر تعریقی ایدیوپاتیک دست و مقایسه الکترود درمانی کاتد و آند در این درمان در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی سمنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تعریق بیشتر از نیازهای فیزیولوژیک بدن را پرتعریفی نامند. پرتعریقی ایدیوپاتیک یک درصد جمعیت را مبتلا می کند. بیمار مبتلا به پرتعریفی کف دست با مشکلات اجتماعی، حرفه ای و روان شناختی روبروست. اعمال جریان الکتریکی در آب بر روی ناحیه درگیر (یونتوفورزیز آب لوله کشی) به عنوان موثرترین روش علامت درمانی در پرتعریفی کف دست و پا مطرح می باشد. در خصوص کارآیی و زمان پایایی قطب ها در این درمان مطالعات ناقص و اختلاف نظر گسترده می باشد، لذا بررسی کارآیی و زمان پایایی قطب ها و عوارض جانبی درمان، محور اصلی تحقیق حاضر می باشد.
مواد و روش ها
هجده دختر مبتلا به پرتعریفی ایدیوپاتیک کف دست ده جلسه به طور یک روز در میان تحت این درمان قرار گرفتند، به نحوی که یک دست و الکترود مثبت در یک ظرف و دست دیگر و الکترود منفی در ظرف دیگر محتوی آب فرو برده شد و جریان مستقیم با شدتی بین 20-8 میلی آمپر به مدت پانزده دقیقه اعمال گردید. وزن تعریق کف دو دست بیماران قبل، بعد و دو هفته پس از درمان و 32 فرد سالم به مدت 10 دقیقه بر حسب ده هزارم گرم اندازه گیری شده است.
یافته ها
تفاوت معنی داری در متوسط تعریق دست های هم نام در بین دو گروه بیمار و سالم مشاهده شد. تفاوت معنی داری در متوسط تعریق کف دست چپ و راست بین سه مرحله ارزیابی وجود داشت و تفاوت معنی داری بین قطب های درمانی در سه مرحله ارزیابی مشاهده نشد. تفاوت معنی داری در متوسط اختلاف تعریف کف دست راست از چپ در سه مرحله ارزیابی وجود نداشت و هم چنین تفاوت معنی داری بین قطب های درمانی در سه مرحله ارزیابی نیز مشاهده نشد. عوارض جانبی پس از درمان شامل 14 مورد خشکی دست، 11 مورد قرمزی و 6 مورد احساس سوزش بوده و دو هفته پس از درمان عوارض جانبی برطرف شده است.
نتیجه گیری
اعمال هر یک از قطب های کاتد و یا آند جریان مستقیم در آب لوله کشی در درمان پرتعریقی اولیه به طور برابر کارآ می باشد و پایایی آن کم تر از دو هفته می باشد و هم چنین بروز عوارض جانبی کوتاه مدت و قابل اغماض نیز محتمل است. دو فرضیه افزایش آستانه سلول های غدد تعریق و تغییر فیزیولوژی ترشح سلولی در توجیه این درمان مطرح شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p507822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!