بررسی فراوانی آکاتژیا با دو روش تشخیصی بالینی و استفاده از BARS در بیماران بستری در بخش های روان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آکاتژیا یکی از عوارض شایع داروهای آنتی سایکوتیک می باشد. اختلاف نظر در مورد معیارهای تشخیصی این عارضه و دشواری تشخیص افتراقی آن با اضطراب و بی قراری ناشی از بیماری زمینه ای موجب گردیده تا گزارشات در مورد میزان شیوع از 12.5 تا 75% متفاوت باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی فراوانی آکاتژیا به وسیله دو روش تشخیص بالینی و استفاده از BARS صورت گرفته است.
مواد و روش ها
مطالعه از نوع توصیفی - تحلیلی بوده که بر روی 156 بیمار بستری و تحت درمان با داروهای آنتی سایکوتیک در بخش های روان پزشکی بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شده است. نخست یکی از محققین، اطلاعات مربوط به تشخیص این عارضه توسط پزشک معالج بیمار را از روی پرونده استخراج نمود و سپس محقق دیگر بدون اطلاع از نتایج به دست آمده از پرونده بیمار، وی را با استفاده از مقیاس BARS مورد ارزیابی قرار داد. اطلاعات به دست آمده با هم مقایسه و توسط آزمون t-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
15.4 درصد بیماران بر اساس معیار BARS و 9.6 درصد بر اساس تشخیص پزشک معالج دچار آکاتژیا بودند. میزان تشخیصی آکاتژیا توسط BARS به صورت معنی داری بیش تر از تشخیص بالینی صرف توسط پزشک معالج بود (P=0.005).
نتیجه گیری
با توجه به اثرات نامطلوب عدم تشخیص آکاتژیا در افزایش موربیدیتی و کاهش میزان پذیرش درمانی بیمار، به کار گرفتن روش های تشخیص دقیق تر این عارضه از جمله استفاده از BARS توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p507829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!