پیش آگهی زودرس و ریسک فاکتورهای مادری در نوزادان با وزن بسیار کم تولد در بیمارستان الزهراء تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
نوزادانیکه با وزن تولد کمتر از 1500 گرم متولد شوند بسیار کم وزن گفته میشوند. این گروه از اهمیت ویژه ایی برخوردارند چرا که اغلب موارد مرگ و میر و آسیبهای مربوط به دوران نوزادی در آنها مشاهده میشود. هدف این مطالعه بررسی ریسک فاکتورهای مادری منجر به تولد این نوزادان و ارزیابی میزان بقاء آنها میباشد.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی_مقطعی تمامی نوزادان نارس با وزن کمتر از 1500 گرم بستری در بخش نوزادان و NICU بیمارستان الزهراء تبریز در سال 1384 (305 نوزاد) وارد مطالعه شدند. از طریق بانک اطلاعات کامپیوتری بیمارستان ویژگی های دموگرافیک و ریسک فاکتورهای مادری (پره اکلامپسی، مالپرزانتاسیون، چند قلویی، پارگی زودرس قبل از ترم پرده های آمنیوتیک، برادیکاردی جنینی، دکولمان و...) و پیش آگهی زودرس نوزادی (ترخیص، مرگ یا ارجاع) استخرج گردید. داده های بدست آمده از مطالعه بوسیله روش های آماری توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS.14/win مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
از مجموع 913 نوزاد بستری 305 نوزاد(4/33 درصد)وزن کمتر از1500 گرم داشتند. میانگین سن حاملگی نوزادان83/2 ± 79/29 هفته و میانگین وزنی آنان52/241± 66/1202 گرم و از ریسک فاکتور های مادری شناخته شده منجر به تولد زودرس، بیشترین عامل دخیل(6/24درصد) پره اکلامپسی بوده است. از305 نوزاد موردنظر 128 نفر (42درصد) مبتلا بهRespiratory Distress Syndrome(RDS) سندرم دیسترس تنفسی بوده است و کلا 208 نفر (2/68 درصد) از بخش نوزادان مرخص شده و 90 نفر (5/29 درصد) فوت نموده و 7 نوزاد (3/2 درصد) جهت انجام مداخلات جراحی به بیمارستان کودکان ارجاع گشتند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه تقریبا یک سوم از موارد بستری را در سال 84 نوزادان با وزن تولد کمتر از 1500 گرم تشکیل داده و بیشترین همراهی با آنرا پره اکلامپسی دارد لذا ارائه مراقبت های پره ناتال مناسب، و تلاش در جهت کنترل و درمان پره اکلامپسی میتواند به کاهش مرگ و میر و موربیدیتی نوزادان منجر گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p510195 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!