میزان توافق آزمون های جامع علوم پایه و پیش کارورزی در رتبه بندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (81-1369)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
دانشگاه های علوم پزشکی کشور هر سال دو بار از طریق نمرات دانشجویان هر دانشگاه در آزمونهای جامع علوم پایه و پیشکارورزی (4 آزمون در هر سال) رتبهبندی میشوند. بر این اساس، این مطالعه بهمنظور تعیین میزان توافق این دو آزمون به عنوان ابزار رتبهبندی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در بین سایر دانشگاه ها صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- تحلیلی رتبه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در25 دوره آزمونهای جامع علوم پایه و 20 دوره پیشکارورزی طی سالهای 81-1369 جمعآوری و بررسی شدند. با محاسبه رتبه درصدی و تعیین میانه به عنوان نقطه برش به دو صورت (همزمان و با فاصله سه ساله) ضریب توافق کاپا محاسبه گردید. این ضریب به تفکیک ماه انجام آزمون (شهریور و اسفند) و تعداد دانشجویان شرکتکننده در آزمون نیز محاسبه شد.
یافته ها
برای حالت اول (یعنی هر دو آزمون به طور همزمان انجام شده بودند) ضریب توافق کاپا برای دو آزمون در کل دوره ها برابر با 20/0 و برای حالت دوم (با درنظرگرفتن این مطلب که هر دانشجوی پزشکی به طور متوسط پس از گذشت سه سال از شرکت در آزمون جامع علوم پایه در آزمون پیشکارورزی شرکت میکند) ضریب توافق برابر با 05/0 به دست آمد. مقدار ضریب توافق کاپا در هر دو حالت (همزمان و با فاصله سه ساله) و برای زیرگروه های چهارگانه (اسفند، شهریور، زیر50 نفر و 50 نفر و بیشتر) نیز محاسبه شد که فقط در حالت اول برای آزمونهایی که تعداد دانشجویان شرکتکننده در آن کمتر از 50 نفر بود، معنادار شد (004/0= p).
بحث: در این مطالعه با دو روش متفاوت میزان توافق آزمونهای جامع علوم پایه و پیشکارورزی محاسبه شد. در هر دو روش ضریب توافق کاپا بسیار پایین بود و نشاندهنده این موضوع بود که بین این دو آزمون جامع از نظر سنجش رتبه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان سایر دانشگاه های علوم پزشکی توافقی وجود ندارد؛ یعنی دو آزمون مذکور هر کدام دو جنبه مختلف از ویژگی های دانشگاه را ارزیابی میکنند و نمیتوانند در ارزیابی دانشگاه جانشین یکدیگر شوند. در مورد میزان کاپای دو آزمون در مورد گروهی که تعداد دانشجویان کمتر از 50 نفر بودند، به نظر می رسد که دلیل توافق بالای آنها در دو آزمون ویژگی های گروه خاصی از دانشجویان باشد که نتوانستهاند بهموقع در امتحانات جامع شرکت کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p516610 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!