بررسی میزان شیوع و علل ابتلاء به کمر درد در پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
کمر درد یا رادیکولوپاتی کمری از شایع ترین شکایاتی هستند که مردم را به کلینیک ها و مطب پزشکان می کشاند. بر اساس بررسی های انجام شده، 80% مردم در طول زندگی خود حداقل یک بار به علت کمر درد به پزشک مراجعه می کنند. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع و علل ابتلا به کمر درد در پرسنل دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- تحلیلی روی 128 نفر از پرسنل و کارکنان دانشگاه آزاد واحد سمنان در طی سال تحصیلی 86-1385 انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه پژوهش گر ساخته ای مرکب از اطلاعات دموگرافیک و سوابق ابتلا به کمر درد و نحوه و دفعات ابتلاء و شیوه درمان و سوابق فعالیت ورزشی بود، و نتایج با استفاده از نرم افزارSpss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این پژوهش نشان داد که 78/75 % افراد مورد مطالعه حداقل یک بار در طول زندگی کمر درد را تجربه کردهاند و میزان شیوع در آقایان بیشتر از خانمها بوده است و کمر درد در دهه سوم زندگی (40-31 سال) شایعتر بوده است که 32/44 % افراد با کمر درد در این دهه قرار داشته اند و 78/50 % افراد مورد مطالعه دارای BMI غیر طبیعی (چاقی درجه یک) بودهاند و بین وزن و میزان ابتلاء به کمر درد و اشتغال کنونی به فعالیت ورزشی و میزان ابتلاء به کمر درد رابطه معنی داری مشاهده شده است.
نتیجه گیری
با توجه به درصد بالای ابتلاء به کمر درد و همچنین رابطه معنی دار اشتغال به فعالیت ورزشی و میزان ابتلاء به کمر درد که نشان میدهد انجام فعالیتهای ورزشی احتمالا باعث کاهش میزان ابتلاء به کمر درد در افراد می شود و نیز چاقی زمینه را برای کمر درد مساعد می کند لزوم توجه بیش تر به آموزش این افراد در زمینه صحیح ایستادن، نشستن و اجتناب از وضعیت های ناصحیح کاری و حمل صحیح اشیاء سنگین و نحوه حفظ و مراقبت از کمر و نرمش های ساده و لازم برای تقویت و انعطاف پذیرنمودن عضلات ناحیه کمر احساس می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
233
لینک کوتاه:
magiran.com/p517010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!