تعیین حدنصاب (cutpoint) دور کمر در ارتباط با فشار خون در جمعیت ایرانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
با شیوع روزافزون بیماری های قلبی عروقی به عنوان علت عمده ی مرگ و میر لازم است شاخص هایی برای شناسایی عوامل خطرساز این بیماری ها از جمله فشار خون تعیین شود. اندازه ی دور کمر یکی ازشاخص های شناسایی فشار خون می باشد. از آنجا که نژادهای مختلف حدنصاب های مختلف دور کمر را در ارتباط با فشار خون دارند، لازم است که حدنصاب مناسب دور کمر در ارتباط با فشار خون در ایرانی ها مشخص شود. مطالعه ی حاضر برای تعیین حدنصاب (cutpoint) دور کمر در ارتباط با فشار خون می باشد.
مواد و روش ها
83772 نفر شامل 41775 مرد و 41997 نفر زن از افراد 18 سال و بالاتر ساکن در شهرها و روستاهای کل کشور به روش خوشه ایانتخاب شدند. دور کمر افراد به سانتی متر توسط افراد آموزش دیده تعیین شد. عوامل خطرساز بیماری ها قلبی عروقی در این افراد با استفاده از شرح حال، مصاحبه و پر کردن پرسشنامه توسط افراد آموزش دیده و معاینه های کامل شامل اندازه گیری فشار خون، قد، وزن،BMI و نیز آزمایش های کلسترول و قندخون انجام شد.
یافته ها
حدنصاب دور کمر برای شناسایی فشار خون با استفاده از آنالیز منحنی روک در ارتباط با فشار خون cm89 برای مردان و cm 93 برای زنان در جمعیت ایرانی تعیین شد. حدنصاب برای مردان در محدوده 83 تا 7/90 و برای زنان 5/84 تا 95 در گروه های سنی مختلف بود.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که حدنصاب دور کمر برای پیش بینی ایجاد فشار خون در ایرانی ها از سایر آسیایی هابیشتر بوده و مشابه مقادیر پیشنهاد شده در جمعیت های سفیدپوست است.
زبان:
فارسی
صفحات:
375 تا 382
لینک کوتاه:
magiran.com/p518181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!