مقایسه تاثیر هشت هفته تمرینات زیر بیشینه شنا و دویدن بر میزان تری گلیسرید، کلسترول، HDL-C و LDL-e دانش آموزان پسر مبتلا به چاقی مقطع متوسطه شهرستان بروجن

چکیده:
هدف
چندین بیماری مزمن در ارتباط با چاقی نظیر: بیماری های قلبی - عروقی، فشارخون و دیابت نوع دوم وجود دارد. از طرفی طبق تحقیقات انجام شده تمرینات هوازی عملکرد عروق را بهبود می بخشد و منجر به کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی – عروقی می شود. لذا هدف از این تحقیق ارائه شیوه و شدت تمرینی مناسبی از تمرینات هوازی است که بهترین تغییرات را بر روی لیپوپروتئین های خون داشته باشد.
روش بررسی
نمونه های این تحقیق شامل 45 (15 نفر گروه کنترل، 15 نفر گروه شناگر و 15 نفر گروه دونده) دانش آموز چاق که شاخص توده بدنی1 (BMI) آنها بین 3/27 تا 2/33 و سن آنها بین 15 تا 18 سال بوده است. قبل و بعد از 8 هفته تمرین شنا و دویدن مقادیر لیپوپروتئین ها، تری گلیسرید و کلسترول تام2 خون، از طریق نمونه های خونی گرفته شده از سیاهرگ آرنج مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج تحقیق نشان می دهد که متعاقب انجام هشت هفته تمرینات هوازی شنا و دویدن، مقدارHDL-c گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل افزایش معنی داری پیدا کرده است (05/0p). بین مقادیر تری گلیسرید در گروه های تمرینی و کنترل، و همچنین بین گروه های شناگر و دونده در مقادیر تری گلیسرید تفاوت معنی داری وجود دارد (05/0
زبان:
فارسی
در صفحه:
414
لینک کوتاه:
magiran.com/p520009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!