تاثیر قطع و ترمیم جراحی عصب سیاتیک بر روی تعداد نورون های عقده ریشه خلفی نخاع

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
جهت حفظ و پایداری جسم نورون ها به دنبال آسیب به اعصاب محیطی، و از طرفی کمبود مطالعات در زمینه بررسی نورون های عقده ی ریشه ی خلفی به دنبال ترمیم جراحی عصب سیاتیک این مطالعه در جهت ارزیابی تعداد نورون های عقده ی ریشه-ی خلفی نخاع به دنبال قطع عصب سیاتیک و سپس ترمیم جراحی آن بر روی موش صحرایی بالغ صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه ی تجربی روی نورون های عقده ی ریشه خلفی نخاع موش صحرایی بالغ و در چهار گروه آکسون بریده، ترمیم مستقیم پوشش عصب، ترمیم با استفاده از کانال راهنمای عصب و شم انجام گرفت. در گروه قطع عصب، عصب سیاتیک چپ در وسط ران قطع، ولی ترمیم نگردید. در گروه ترمیم پوشش عصب، عصب سیاتیک در وسط ران قطع و به روش اتصال پوشش عصب ترمیم گردید، در گروه کانال راهنمای عصب، عصب قطع شده با استفاده از کانال راهنمای عصب پیزوالکتریک و ژل کلاژن ترمیم گردید. بعد از دوازده هفته، پنجمین عقده ی ریشه ی خلفی چپ و راست (سالم) خارج و بعد از تهیه ی برش های انجمادی و رنگ آمیزی با رنگ فلورسنت هوخست، و تهیه عکس های لازم، نورون ها سالم شمارش گردید و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
بعد از سه ماه میزان نورون های سالم در گروه قطع عصب 2/112/144 (001/0p≤)، در گروه ترمیم پوشش عصب 5/158/189 (04/0p<) و در گروه ترمیم با کانال راهنمای عصب 6/59/163 (001/0p<) بود.
نتیجه گیری
ترمیم جراحی عصب سیاتیک باعث کاهش مرگ نورون های عقده ی ریشه ی خلفی گردید، لیکن نتوانست کاملا آنها را مهار کند. مطالعه ی در سطح مولکولی در جهت یافتن دلایل مرگ نورون های حسی به دنبال ترمیم جراحی عصب توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p523514 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!