بررسی ویژگی های فردی، خانوادگی، روانی و سو مصرف مواد در بیماران بستری با خودکشی در بیمارستان شهدای عشایر سال 83

پیام:
چکیده:
مقدمه
خودکشی یکی از معضلات اجتماعی است که موجب از بین رفتن نیروی فعال جامعه شده و یک مشکل بزرگ برای سلامتی تلقی می شود. خودکشی نهمین علت مرگ و میر در ایالت متحده آمریکا است و نزدیک به 85 مورد خودکشی در هر روز (تقریبا یک مورد خودکشی در هر 20 دقیقه) اتفاق می افتد، سوء مصرف مواد خود یک فوریت روانپزشکی و از متغیرهای مهم مرتبط با خودکشی است
مواد و روش ها
در این مطالعه همه بیمارانی که از تاریخ تیرماه 83 لغایت دیماه 83 اقدام به خودکشی نموده و در بیمارستان شهدای عشایر بستری گردیده بودند بصورت سرشماری انتخاب و در مطالعه وارد شدند.
یافته ها
نتایج تحقیق ارتباط معنی داری را بین سوء مصرف مواد و بیماری های جسمی مزمن در بیماران اقدام به خودکشی نشان داد. از 67 بیمار اقدام به خودکشی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند 2/55 % مرد و 8/44% زن بودند. بیشترین فراوانی (2/55%) در گروه سنی 26-19 سال بوده و اکثریت نمونه ها (3/37%) مجرد بودند. 8/47% آنها بیکار بودند. 1/79% از واحدهای مورد پژوهش ساکن شهر و 9/21% ساکن روستا بودند. 7/53 % از واحدهای مورد پژوهش تحصیلات زیر دیپلم داشتند.
بحث و نتیجه گیری
این پژوهش با هدف اصلی تعیین فراوانی مشخص نمودن ویژگی های فردی، روانی، خانوادگی و سوء مصرف مواد در موارد اقدام به خودکشی انجام شد. نتایج این مطالعه مبین اثر پیشگیری کننده تحصیلات در این استان می باشد. همچنین نتایج نشان داد که هر چه تعداد افراد خانواده بیماران، بیشتر باشد، میزان اقدام به خودکشی نیز افزایش می یابد. افزون بر این مشخص شد که در بین متاهلین صاحب فرزند، اکثریت موارد بین 1 تا 2 فرزند داشتند که ا لبته با توجه به تعداد کم نمونه ها، بررسی های بیشتری را طلب می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p523735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!