بیماری های عفونی شایع ترکیه، نیازمند توجه بهداشتی برای ساکنان نواحی مرزی ایران

چکیده:
سابقه وهدف
شاخص های مختلف بهداشتی ازقبیل بیماری های عفونی واگیر،آب وغذای آلوده و آلورگی محیط زیست می تواند سلامت انسان را در تنوع جغرافیایی مختلف با آب و هوای مختلف تحت تاثیر قرار دهد. هدف ازاین مطالعه بررسی وضعیت بهداشتی ترکیه و تاثیر آن در نیروهای نظامی در مجاورت با این کشور می باشد.
مواد وروش ها
این مطالعه به صورت مروری می باشد طرح تحقیقاتی بررسی پاتولوژی جغرافیایی کشور ترکیه، همسایه غربی جمهوری اسلامی ایران یک طرح توصیفی می باشد که در مرکز تحقیقات بهداشت نظامی در دانشگاه بقیه ا.. در سال 83 انجام شد. اطلاعات در مورد بیماری های عفونی از مجلات معتبر علمی اندیکس شده واز سایت سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل بیماری های آمریکا و کشور ترکیه جمع آوری گردید.
یافته ها
ترکیه در شمال غرب کشور ایران قرار دارد و یکی از مرزهای کشور های همسایه است که مهاجرین زیادی از آن تردد می کنند و نظامیان بعلت موقیعت شغلی ودفاع از مرزهای کشور مجبور به سکونت درمناطق مرزی ترکیه می باشند. بیماری های واگیر مهمی چون هپاتیت، سرخک، لیشمانیوز، مالاریا، سل، بیماری های روده ای واگیردار و بیماری های واگیر دار تنفسی در این محل شیوع دارند و خطر اپیدمی این بیمارها وجود دارد.
نتیجه گیری
با توجه به این مطالعه، مشخص شد که بیماری های واگیر در مجاورت مرز ایران وترکیه وجود دارد واحتمال سرایت آن به نیروهای نظامی مستقر در محل وجود دارد، لذا توصیه می شود مسئولین بهداشت استان های مربوطه و مراکز بهداشتی درمانی کل نیروهای مسلح اقدامات پیشگیرانه و آمادگی لازم بهداشتی برای نیروهای اعزامی به منطقه را مد نظر داشته باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
585
لینک کوتاه:
magiran.com/p523850 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!