تک یاخته های انگلی فرصت طلب در بیماران گیرنده پیوند قلب

چکیده:
سابقه و هدف
تک یاخته ها از جمله عوامل مهم بیماریزا بشمار می آیند که در بین میزبان هایی که به نوعی دچار ضعف سیستم ایمنی بخصوص سلولار هستند، ایجاد عفونت می نمایند و از جمله این افراد بیماران دریافت کننده پیوند قلب که مجبور به استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی با دوز بالا هستند، می باشند.
تک یاخته های مهمی که از آنها گزارشاتی در این زمینه وجود دارد، توکسوپلاسما گوندی، لیشمانیا، انتروسیستوزون باینوسی، تریپانوزوم کروزی، بابزیا میکروتی و پلاسمودیوم فالسیپاروم هستندو قادر به ایجاد بیماری های مختلف مننگو آنسفالیت حاد، میوکاردیت حاد، کاردیومگالی، هپاتو اسپیلینومگالی، پنومونی، اسهال مزمن، درگیری مغز استخوان، ریه، کبد و طحال می باشند. روش های مختلف سرولوژی، پارازیتولوژی، بافت شناسی و ملکولار جهت تشخیص بعد از پیوند وجود دارد. با توجه به افزایش موارد پیوند عضو، شاهد افزایش احتمال ابتلاء به این عفونت های فرصت طلب در جامعه خواهیم بود.
مواد و رو شها: این مطالعه به روش مروری (Review Article) انجام گرفت و با استفاده از کلمات کلیدی Infection، Heart Transplant، Protozoa در جستجوگر google و پایگاه اطلاعاتی pub med جستجوی مقالات انجام شد. در این جستجو بیش از30 مقاله یافت شد.
یافته ها
نقص سیستم ایمنی قادر است سبب انتشار انگل هایی مانند لیشمانیا و تظاهرات بالینی بدخیم، شدت بیماری و سختی درمان شود و چنانچه در افراد گیرنده پیوند قلب،علائم اسهال مزمن و ناشناخته و سوء جذب مشاهده شد، بلافاصله جستجوی سیستمیک جهت میکروسپوریدیازیس انجام شود و رد پیوند قلب در بیماری شاگاس مزمن به حضور انگل در بافت قلب بستگی دارد و در غیاب انگل، واکنش التهابی و در نتیجه رد پیوند اتفاق نیافتاده است.
نتیجه گیری
با توجه به موارد مشاهده شده اهمیت غربالگری در بین افراد دهنده و گیرنده قلب از نظر تک یاخته های فرصت طلب بخصوص توکسوپلاسما گوندی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
525
لینک کوتاه:
magiran.com/p523863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!