بررسی مدیریت ایمنی در بیمارستان بقیه اله الاعظم(عج) در سال 1385

پیام:
چکیده:
چکیده
مقدمه
مدیریت ایمنی نگرش سازمان یافته برای مدیریت ریسک در سازمان، ساختارمناسب، مسئو لیت ها، سیاست ها و رویه های سازمانی است. مسئولیت فراهم نمودن ایمنی بیمارستان وظیفه بسیار مهمی بوده و همگی مدیران رده بالا تا تمامی رده های مختلف مدیریت را در برمی گیرد.
مواد و روش کار
این مطالعه به صورت مقطعی-مشاهده ای انجام شد. جامعه آماری پژوهش را بخشهای بیمارستان تشکیل دادند. انتخاب بخشهای بیمارستان با توجه به اهداف پژوهش و حساسیت بخش در عملکرد بیمارستان بود. گردآوری داده ها از طریق پرسش نامه و مشاهده انجام گرفت. بخش اول حاوی80 سوال استاندارد به صورت چک لیست و بخش دوم حاوی 112 سوال و در مقیاس لیکرت تدوین شده بود. ضمنا اعتبار و روایی پرسش نامه با استفاده از اعتبار محتوا و آزمون مجدد تعیین شد. برای آنالیز داده ها از نرم افزار آماری Spss 11.5‎ استفاده شد. آنالیز تحلیلی با استفاده از آزمونهای آماری Anova و Tukey HSD انجام گردید.
نتایج
پس از ارزیابی سازمان و مدیریت ایمنی در کمیته ایمنی و حوادث در بیمارستان و محاسبه میانگین امتیازات در مقیاس 100 نمره، سازمان و مدیریت کمیته ایمنی و حوادث با کسب میانگین امتیاز 33/16±33/55 نمره در حد متوسط، وضعیت تدوین و اجرای آیین نامه ها، مقررات، موافقت نامه ها، و سیاست ها با کسب میانگین امتیاز 88/14±50/52 نمره در حد متوسط، وضعیت منابع انسانی، مالی و فیزیکی کمیته ایمنی و حوادث، با کسب میانگین 54/11±67/46 متوسط و آموزش وظایف و عملکردهای کمیته ایمنی، با کسب میانگین امتیاز 100 نمره در حد مناسب ارزیابی گردید. ارزیابی ساختار سازمانی بیمارستان از دید مدیریت ایمنی با کسب میانگین امتیاز 52 نمره و با انحراف معیار 88/17 در حد متوسط و با کسب میانگین امتیاز 14/19±65 امتیاز، هدایت و پیشرفت کارکنان در بعد ایمنی در سازمان در حد خوب بود. وضعیت مدیریت نظارت بر خطرات احتمالی در بیمارستان با کسب میانگین امتیاز 71/65 امتیاز و با انحراف معیار 75/9 در حد خوب بود. با کسب میانگین امتیاز 36/12±24/48 امتیاز، بهداشت و ایمنی از بعد ساختاری در بیمارستان از وضعیت مناسبی برخوردار نبود. با کسب میانگین 81/8±56/55 امتیاز مدیریت حوادث اضطراری در بیمارستان در حد متوسط است. سازماندهی و مدیریت بخش اعمال جراحی با کسب میانگین امتیاز 69/16±67/76 از وضعیت خوب، وضعیت خط مشی ها و روش های موجود در بخش اعمال جراحی با کسب میانگین امتیاز 100 نمره در حد بسیار مناسبی بوده است.
بحث: ضروری است تا مدیریت ایمنی در بیمارستان با خطوط فرماندهی و تفویض اختیارات لازم و ابزارهای سازمانی و قانونی در پیشبرد ایمنی در بیمارستان گام بردارد. در هر سازمان باید یک خط مشی ایمنی توسط مدیریت رده بالا تایید و حمایت گردد و اهداف ایمنی موسسه کاملا مشخص باشد. یکی از زمینه های مناسب برای بهبود در این بیمارستان تاکید بر مدیریت ریسک در بیمارستان و همچنین تاکید بر برنامه های مدیریت بحران است که باید به صورت جدی تر به آن توجه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
103
لینک کوتاه:
magiran.com/p525501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!