بررسی توزیع رسته ای دردهای مفصلی با منشاء فیزیکی در بین کارکنان شاغل نظامی و غیر نظامی

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
ابتلاء به دردهای مفصلی با منشاء فیزیکی در جوامع انسانی مطلب جدیدی نیست. عوامل مختلفی از جمله شغل واسترسهای شغلی، جنسیت، وضعیت فیزیکی بدن، نحوه انجام فعالیتهای روزانه و...در ایجاد این دردها موثر می باشند.عدم توجه به این مطلب در نیروهای نظامی بخاطر فشارهای کاری و استرسهائی که دارند می تواند تبعات و هزینه های درمانی بالایی را برای سیستم بهداشت و درمان نظامی و غیرنظامی کشور ایجاد نماید.در این مطالعه ما به بررسی و مقایسه توزیع دردهای مفصلی در بین کارکنان شاغل نظامی با کارکنان غیر نظامی (مردم عادی) بر اساس رسته کاری آنها می پردازیم.
روش کار
تحقیق حاضر تحقیقی توصیفی – تحلیلی و مقطعی می باشد که طی یک دوره یکساله در3 بیمارستان نظامی و3 بیمارستان غیر نظامی به صورت نمونه گیری سرشماری در مورد کلیه مراجعه کنندگان به مراکز درمانی فیزیوتراپی که دارای دردهای مفصلی با منشاء فیزیکی بودند انجام گرفت. برای انجام اینکار ازیک پرسشنامه 3 قسمتی که حاوی مشخصات دموگرافیک، نوع و رسته شغلی، و مفاصل مبتلا بود استفاده شد. اطلاعات پس از گردآوری و دسته بندی، وپس از یکسان سازی(matching) شرائط افراد از طریق انجام روش های آماری توصیفی و آزمون chi-squareآنالیزشدند.
نتایج
از 1230 نفر مورد بررسی تعداد 640 نفر(52%) کارکنان شاغل نظامی، و تعداد 630 نفر(2/51%) مرد بودند. بین میانگین سن، قد، وزن، و سابقه کاری درکارکنان شاغل نظامی وغیر نظامی اختلاف معنی داری وجود نداشت. پراکندگی جنسیت بین دو گروه بصورت 1/53% درافراد مذکر نیروهای نظامی و 1/49% در افراد مذکر غیر نظامی بود. تعداد مراجعین با درگیری مفاصل با منشاءفیزیکی در کارکنان نظامی بر اساس رسته های شغلی(عملیات، اداری مالی پشتیبانی، فنی مهندسی، فرهنگی، امنیتی، وآزاد)بترتیب 179(28%) و 218(34%) و102(16%) و 51(8%)و90(14%)و0(0%)نفر بود.این اعداد در کارکنان غیر نظامی بترتیب0(0%) و 236(40%)و 100(17%)و112(19%)و18(3%)و124(21%) نفربود. بین تعداد مراجعین با درگیری مفاصل درکارکنان شاغل نظامی با افراد غیر نظامی بر اساس رسته کاری تفاوت معنی داری وجودداشت (001/0 >P). این مطلب بین کارکنان مذکر شاغل نظامی با کارکنان مذکر شاغل غیر نظامی نیز صادق بود (001/0 >P). ولی بین کارکنان مونث شاغل دردو گروه فوق تفاوت معنی داری دیده نشد. بحث: با توجه به یافته های تحقیق، بنظر میرسد کارکنان نظامی (بخصوص درجنس مذکرو در رسته های عملیاتی و امنیتی)، نسبت به کارکنان سایر مشاغل غیر نظامی در معرض فشار وآسیب پذیری بیشتر مفاصل قرار دارند.و این مطلب توجه بیشتر مسئولان رده بالای نظامی کشور نسبت به پیشگیری، وضعیت سلامت و بهداشت فیزیکی، بکارگیری این افراد بر اساس خصوصیات فیزیکی وبدنی آنها در رسته های شغلی، انجام آزمایشات ادواری منظم و جدی، و بالا بردن توان و آمادگی جسمانی کارکنان را می طلبد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
283
لینک کوتاه:
magiran.com/p525842 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!