مقایسه شیوع ارگانیسمهای ایجاد کننده عفونت ادراری درجانبازان مبتلا به آسیب نخاع وبیماران دارای سوند ادراری بستری در بیمارستان الزهرای اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه
آسیب نخاع به علت ایجاد اختلالات حسی و حرکتی وتغییر درعملکرد سیستم ادراری سبب افزایش بروز عفونت ادراری میگردد. عوامل بیماریزا بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف متغیر می باشد.عفونت ادراری شایعترین عفونت بیمارستانی است و بیش از 80% موارد ان ناشی از کاتترهای ادراری می باشد. در این مطالعه باکتری های ایجاد کننده عفونت ادراری در مبتلایان به آسیب نخاعی و بیماران بستری در بیمارستان مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت توصیفی تحلیلی و رو به آینده طی سالهای 85-1384انجام شد بیماران به دو گروه AوBتقسیم شدند. درگروه A، 145جانبازمبتلا به آسیب نخاعی که قادر به تخلیه مثانه به روش طبیعی نبودند و به علت علائم عفونت ادراری به بیمارستان الزهرا اصفهان مراجعه کرده بودند و در گروه B 150 بیمار مرد بستری دارای سونداژ اذراری در بیمارستان بودند که درموقع بستری تب و علائم ادراری نداشتند و بعد از 48 ساعت از بستری دچار علائم عفونت ادراری شده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. پس از تکمیل از هر فرد نمونه ادرار بر اساس روش تخلیه مثانه تهیه وبلا فاصله جهت انالیز و کشت ارسال شد.. بیمارانی که در دو هفته اخیر از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند از مطالعه خارج شدند. جهت ارزیابی پیوری در تشخیص عفونت ادراری بیماران به دو گروه یکی با علایم ادراری با کشت ادراری منفی و گروه دیگر با علایم ادراری با کشت ادراری مثبت تقسیم شدند. بررسی وتحلیل اماری توسط نرم افزار SPSS (version13)صورت گرفت.p<0.05 به عنوان اختلاف معنی دار درنظرگرفته شد.
نتایج
بیماران مورد مطالعه درگروهAدر محدوده سنی 54-34 سال ودر گروه B در محدوده سنی 58-40 سال قرار داشتند. در گروه A 120 مورد کشت مثبت به دست آمد. طبق نتایج حاصل از کشت نمونه های ادرار بیماران مبتلا به اسیب نخاع 64 مورد (8/43%) اشر شیا کولی، 24 مورد (4/16%) کلبسیلا، 11 مورد (5/7 %)، انتروکوک، 10 مورد (8/6%)، سودوموناس ائروژینوزا، 1 مورد (7/0%) پروتئوس، 3 مورد (1/2 %)، سراشیا، 5 مورد (4/3 %) استافیلوکوک اورئوس و 2 مورد (4/1%) استافیلوکوک اپیدرمیدیس جدا شد. بیشترین میزان موارد کشت مثبت در بیمارانی مشاهده گردید که از کاتتر دائم (Indwelling catheter) استفاده می کردند (05/0 >p). بین پیوری با وجودعفونت ادراری ارتباط معنی دار موجود بود (05/0p <). نتایج حاصل از کشت نمونه های ادرار بیماران بستری به صورت زیر بود:85 مورد(56.7%) اشرشیاکولی، 24 مورد(16%)کلبسیلا،15 مورد(10%)انتروکوک،12 مورد(8%)سودومونا،5 مورد(3/3%)استافیلوکوک کواگولاز منفی و 9 مورد(6%)استافیلوکوک اور ئوس، سراشیا و پروتئوس.
بحث و نتیجه گیری
طبق نتایج بدست آمده شایعترین ارگانیسمهای عامل عفونت ادرار در دو گروه مشابه وبه ترتیب،اشرشیاکولی،کلبسیلا،انتروکوک و سودومونا می باشد.این تشابه میتواند ما را به برخورد مشابه بین دو گروه رهنمون کند. از طرفی شاید کلونیزاسیون ارگانیسمهای بیمارستانی در مبتلایان به اسیب نخاع به علت بستری های مکرر و انجام کاتتریزاسیون در بیمارستان رخ دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
309
لینک کوتاه:
magiran.com/p525846 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!