ارزیابی فرآیند ترکیبی پودر کربن فعال- لجن فعال در حذف مواد رنگ زای نساجی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مواد رنگ زا، به دلیل قابلیت تجزیه پذیری کم، نیاز به فنآوری پیشرفته ی خاصی دارند. فرآیند ترکیبی پودر کربن فعال- لجن فعال (PACT) به عنوان روشی جهت حذف این نوع ترکیبات به کار می روند. هدف از انجام این پژوهش بررسی کارآیی این فرآیند در حذف مواد رنگ زا از فاضلاب صنایع نساجی می باشد.
روش بررسی
روش انجام تحقیق با توجه به ماهیت آن بر پایه ی داده های آزمایشگاهی، از نوع مطالعات کاربردی است. این پژوهش در دو مرحله انجام شد. در مرحله ی اول، میزان تجزیه پذیری مواد رنگ زای انتخابی (رنگ های اسیدی نارنجی 11 55 10 C. و رنگ راکتیو ریمازول برلیانت بلو) در نمونه ی طراحی شده، بدون پودر کربن فعال و بر طبق روش زاهن- والینز (ایزو9888) مورد ارزیابی قرارگرفت. در مرحله ی دوم آزمایشات با اضافه کردن غلظت های متفاوتی از پودر کربن فعال ادامه یافته و تاثیر پودر کربن فعال در راکتور لجن فعال در شرایط بهره برداری مختلف بررسی شد. در تمام مراحل، مقدار رنگ موجود در نمونه بر اساس واحد ADMI خروجی و درصد حذف رنگ مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که در فاضلابی با غلظت رنگ ورودی برابر 100 میلی گرم در لیتر میزان حذف رنگ از طریق بیولوژیکی به تنهایی، برای رنگ های اسیدی و راکتیو به ترتیب برابر 60 و 5 /12 درصد بود. در مرحله ی دوم غلظت بهینه ی پودر کربن فعال جهت حذف مواد رنگ زا از فاضلاب صنایع نساجی با کارآیی بالا غلظت 1500 میلی گرم در لیتر به دست آمد. زمان ماند هیدرولیکی و دمای بهینه جهت حذف رنگ به ترتیب28 ساعت و 30 درجه ی سانتی گراد تعیین شد که در این شرایط بازدهی حذف رنگ برابر 1 8/ 9 8 درصد بود. در انتهای کار مدل های ایزوترم فروندلیچ و لانگمیر برای تعیین قابلیت کاربرد آن ها مورد آزمایش قرارگرفت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، فرآیند PACT می تواند به عنوان یک روش قابل قبول با کارآیی بالا (بیش از 90 درصد) برای حذف مواد رنگ زای مختلف مورد استفاده در صنایع نساجی به کار رود. کاربرد این فرآیند برای تصفیه ی فاضلاب صنایع نساجی یک روش بهبود یافته ی مهم است که در یک مرحله می تواند به طور هم زمان COD و مواد رنگ زا را بدون کاربرد روش تصفیه ی دیگری حذف کند. با مقایسه ی نتایج به دست آمده در این پژوهش ایزوترم لانگمیر، به عنوان ایزوترم مناسب تعیین شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
59
لینک کوتاه:
magiran.com/p526276 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!