بررسی ارزش تشخیصی قطرات اولیه ادرار در جداسازی اوره آپلاسمااوره آلیتیکوم و مایکوپلاسما هومینیس در مجاری ادراری مردان و زنان مبتلا به اورتریت های غیر گنوکوکی و اورتریت های غیر اختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم یکی از مهمترین عوامل اورتریت غیرگنوکوکی(NGU) و اورتریت غیراختصاصی (NSU) در مردان می باشد. مایکوپلاسما هومینیس نیز در ایجاد NGU و NSU نقش دارد. هدف از انجام این مطالعه جداسازی مایکوپلاسماهومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی با استفاده از نمونه قطرات اولیه ادرار در بیماران مرد که فاقد ترشح مجرا هستند و خانمهایی که دارای علایم بالینی بوده اما از نظر کشت ترشح واژن منفی هستند، می باشد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی است که برروی نمونه قطرات اولیه ادرار 150 بیمار (21 زن و 129 مرد) که با تشخیص پزشک جهت بررسی اورتریتهای غیرگنوکوکی به بخش باکتری شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مدت یکسال (84-1383) مراجعه کرده بودند، با استفاده از روش کشت بررسی شد.

نتایج

از 150 نمونه قطرات اولیه ادرار کشت داده شده، 49 نمونه (6/32%) از نظر وجود ارگانیسم های مایکوپلاسما هومینیس و اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم مثبت و 101 نمونه (4/67%) منفی شدند. از 21 بیمار زن مورد بررسی نمونه 5 زن از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (2 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 3 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم). از 129 بیمار مرد مورد بررسی 44 نمونه از نظر وجود این ارگانیسم ها مثبت شدند (17 نمونه مایکوپلاسما هومینیس، 4 نمونه اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم، 23 نمونه هر دو ارگانیسم). اوره آپلاسما اوره آلیتیکوم از نمونه 30 بیمار (20%) و مایکوپلاسما هومینیس از 42 بیمار (28%) جدا شد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه، در صورت عدم امکان گرفتن نمونه ترشحات مجرا در مردان و یا منفی بودن نتایج کشت ترشحات واژن در زنان، علی رغم دارا بودن علایم بالینی، می توان از نمونه قطرات اولیه ادرار برای تشخیص ارگانیسمهای مایکوپلاسما و اوره آپلاسما در بیماران مبتلا به اورتریت غیر گنوکوکی و اورتریت غیر اختصاصی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p528698 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!