بررسی میزان LDL اکسید شده و کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز در بیماران دارای فشار خون بالا و گروه شاهد آن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
فشارخون بالا بیماری بسیار شایعی است که در حال حاضر یکی از عوامل مهم بیماریزایی و مرگ و میر می باشد. افزایش فشار خون سیستولیک، عاملی مؤثر و خطر زا برای بروز بیماری های قلبی و عروقی و عروق مغزی، نارسایی قلب، نارسایی کلیه، عروق محیطی و مرگ زودرس به شمار می رود. از سوی دیگر در فشار خون بالا به سبب افزایش شدت و سرعت جریان خون، رخدادهای اکسیداسیون و پر اکسیداسیون نیز افزایش می یابد. این مطالعه با هدف مقایسه میزان LDL اکسید شده و کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز در بیماران دارای فشار خون بالا و گروه شاهد آنان انجام گرفت.
مواد و روش ها
در این پژوهش 70 نفر از بیماران با فشارخون بالا فاقد بیماری مهم دیگر و 70 نفر شاهد آن ها از هر دو جنس در محدوده سنی 30 تا 75 سالگی مورد بررسی قرار گرفتند. پس از خون گیری، میزان OX-LDL و کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز در سرم بیماران و شاهدان اندازه گیری شد. اندازه گیری میزان OX-LDL با روش Elisa و کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز با روش رنگ سنجی آنزیمی انجام و داده ها پس از ورود به برنامه SPSS توسط آزمون t بین دو گروه مقایسه گردید.
یافته ها
نتایج پژوهش بر روی 70 نمونه بیماران با فشار خون بالا در سنین 30 تا 75 سالگی از هر دو جنس و با میانگین سنی 14 2/52 سال و 70 نمونه شاهد آنها با میانگین سنی 13 45 سال نشان داد که میزان کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز (SOD) در گروه بیماران و شاهدان به ترتیب 27100 و 11 105 واحد در میلی لیتر بود که این تفاوت از نظر آماری معنی دار نیست، ولی میزانLDL اکسید شده (OX-LDL) در گروه بیماران و شاهدان به ترتیب 4 14 و 3 3/7 میلی واحد در لیتر بود که این تفاوت از دیدگاه آماری معنی دار است (001 /0 < P).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت در افراد با فشار خون بالا میزان LDL اکسید شده (LDL OX-) افزایش می یابد که در حقیقت پیامد رخداد فرآیندهای اکسیداسیونی است. درباره کاهش میزان کارکرد آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز آن در افراد دارای فشار خون بالا، شاید بتوان گفت این کاهش پیامد تشدید رخدادهای اکسیداسیونی است که به طور معمول در هنگام افزایش فشار خون رخ می دهد
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p531422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!