اثر سیر خام بر فاکتورهای بیوشیمیایی خون در افراد با چربی و قندخون بالا

پیام:
چکیده:

قدمه: دو عامل خطر مهم بیماری اترواسکلروز، دیابت شیرین و افزایش چربی های خون می باشد. سیر از زمانهای قدیم مورد استفاده بوده و مطالعات مختلفی در مورد اثرات سیر بر کاهش قند و چربی خون صورت گرفته که بعضی از آنها این موضوع را اثبات و برخی رد کرد هاند. هدف از تحقیق حاضر مطالعه اثر مصرف سیر خام بر روی تعدادی از فاکتورهای بیوشیمیایی خون در افراد با قند و چربی بالا می باشد. (Allium sativum)

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی، بر روی 25 نفر افراد واجد شرایط و با میزان قندخون بالای 126 میلی گرم در دس یلیتر و کلسترول تام خون بیش از 245 میلی گرم در دس یلیتر انجام گرفت. هر داوطلب 5 گرم سیر خام را دو بار در روز به مدت 42 روز مصرف کرد و سپس 42 روز اصلا سیر مصرف نکرد. سه مرحله خونگیری بصورت ناشتا جهت اندازه گیری فاکتورهای بیوشیمیایی انجام شد. نتایج با استفاده از آزمون معنی دار در نظر گرفته شد. P<0/ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 05 ANOVA پس از 42 روز مصرف سیر (P<0/ و کلسترول تام (001 (P<0/

نتایج

میزان متوسط قندخون ناشتا (01 به HDL-C. خام به صورت معنی داری کاهش یافت. اما بعد از قطع مصرف سیر مجددا افزایش پیدا کرد مصرف سیر خام بر اوره کراتینین اسید. (P<0/ کاهش یافت (05 HbA1C صورت معنی داری افزایش و اوریک تست های عملکرد کبدی کلسترول با دانسیته پایین تاثیر معنی داری نشان نداد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج تحقیق اخیر،می توان به این نتیجه رسید که مصرف سیر می تواند کلسترول را افزایش دهد. بنابراین سیر می تواند در موارد خفیف دیابت HDL-C را کاهش و HbA1C و FBS، تام خون شیرین و هیپرلپیدمی به خصوص در کسانی که نتوانند داروهای شیمیایی را تحمل کنند، مفید باشد

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p533036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!