آگاهی، نگرش و عملکرد دندانپزشکان استان بوشهر در خصوص بیماری ایدز

پیام:
چکیده:
زمینه
دندانپزشکان همواره در معرض خطر بالای عفونت منتقله از راه خون به علت تماس با خون و سایر معایعات بدن هستند. این مطالعه آگاهی، نگرش و عملکرد دندانپزشکان استان بوشهر را در خصوص بیماری ایدز بررسی می‎کند.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مقطعی طی سال 1386، سطح آگاهی، نگرش و عملکرد تمام دندانپزشکان استان بوشهر در خصوص بیماری ایدز با استفاده از پرسشنامه خودایفا مورد بررسی قرار گرفتند. پرسشنامه حاوی سوالاتی در ارتباط با بیماران و درمان آنها (20 سوال) و عملکرد آنها در رابطه با کنترل عفونت در مطب‎های دندانپزشکی (7 سوال) بود.
یافته ها
از مجموع 101 دندانپزشک شاغل در استان بوشهر، 77 دندانپزشک در مطالعه شرکت کردند. متوسط سن دندانپزشکان (15/6 انحراف معیار) 52/33 سال و میانگین سابقه فعالیت در حرفه دندانپزشکی آنان (24/5 انحراف معیار) 41/7 سال بود. به طور کلی سطح آگاهی دندانپزشکان در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال آن و نیز عملکرد آنان در ارتباط با رعایت اصول کنترل عفونت پائین بود و با خصوصیات دموگرافیک آنان ارتباطی نداشتند. اکثریت دندانپزشکان اعتقاد به وظیفه حرفه‎ای (1/92 درصد) و وظیفه اخلاقی (1/96 درصد) را در قبال درمان بیماران ایدزی دارا بودند. پوشیدن دستکش و ماسک در اکثریت آنها همیشه انجام می‎شد (به ترتیب 3/83 درصد و 7/89 درصد). شستشوی دست‎ها در 0/59 درصد موارد در قبل از معاینه و در 2/66 درصد بعد از معاینه بیماران صورت می‎گرفت. انجام درپوش‎گذاری سر سوزن شایع بوده (9/94 درصد) ولی تنها کمتر از 0/40 درصد آنان سر سوزن خود را بعد از استفاده خم می‎کردند.
نتیجه گیری: بدلیل سطح پایین آگاهی دندانپزشکان در خصوص بیماری ایدز و راه های انتقال آن، برگزاری برنامه های آموزشی دراستان بوشهر و استفاده صحیح از اقدامات احتیاطی همه جانبه جهت جلوگیری از عفونت‎ها ضروری به نظر می‎رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p541020 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!