مطالعه فراوانی، خصوصیات دموگرافی، علل و عوارض جانبی سقط های انجام شده در مراجعین به بیمارستانهای دانشگاهی شهر اهواز سال 1383

پیام:
چکیده:
هدف
سقط جنین به دلائل متعدد و به روش های مختلف در سراسر دنیا انجام می گیرد و می تواند با عوارض خطرناک و جبران ناپذیری همراه باشد. سقط جنین فقط در مواردی جایز است که ادامه بارداری خطر و ضرر جانی برای مادر داشته باشد و قبل از ولوج روح درجنین یعنی قبل از به حرکت درآمدن جنین در رحم مادر که مصادف با چهار ماهگی دوران حاملگی است، باشد. با وجود گستردگی و اهمیت این پدیده اطلاعات چندانی از شیوع و عوارض آن در جامعه اهواز در دسترس نیست.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 85 خانم مراجعه کننده به کلینیکهای تخصصی بیمارستانهای دانشگاهی امام خمینی و رازی شهر اهواز که از تاریخ 1/1/83 تا 29/12/83 اقدام به سقط جنین نموده بودند، انجام گرفت. اطلاعات لازم ازطریق پرسشنامه از افرادجمع آوری گردیده و با کمک نرم افزار spss آنالیز شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که شایع ترین (4/29درصد) گروه سنی انجام دهنده سقط، 25-21 سالگی بوده است. شایعترین(64/37درصد) علل سقط جنین، سقط خودبخودی یا اتفاقی بوده است. شایعترین(58/30درصد) علل سقط جنایی، حاملگی ناخواسته بوده است، که بیشترین(47/16درصد) روش انجام سقط جنایی، استفاده از دارو بوده است. شایعترین(20درصد) عارضه بعد از انجام سقط، خونریزی بوده است.7/44درصد افراد وضعیت اقتصادی متوسط داشتند، بیشترین(47درصد)محل انجام سقط در بیمارستان بوده است، اگرچه 18درصد نیز در مطب خصوصی اقدام به سقط کرده بودند و با این افراد هیچ نوع برخورد قانونی انجام نشده بود.47درصد افراد تعهدات مذهبی خوبی داشتند.
نتیجه گیری
باتوجه به شایعترین علت سقط اتفاقی در این مطالعه که حاملگی ناخواسته است، بنظر می رسد آگاهی ناکافی مادران جوان از روش های مناسب و مؤثر جلوگیری از بارداری و همچنین جدی گرفتن عوارض و خطرات ناشی از سقط، خصوصا«سقط های جنایی، در اجتناب از اقدام به انجام سقط، نقش مهمی خواهد داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p545599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!