بررسی فراوانی سرولوژی مثبت علیه توکسوپلاسما در بین خانم های سنین باروری در سال 1382 در شهر اهواز

چکیده:
هدف
توکسوپلاسموز عفونت مشترک بین انسان و حیوانات است و دارای گستردگی جغرافیایی وسیعی در سطح جهان می‎باشد. بیماری توسط توکسوپلاسما گوندئی ایجاد می‎شود. شیوع این عفونت به شرایط آب و هوا، عادات غذایی و تماس با گربه بستگی دارد و این مطالعه جهت تعیین شیوع سرولوژی مثبت علیه توکسوپلاسما گاندی در بین خانمهای سنین باروری در شهر اهواز انجام شده‎است.
روش بررسی
طی تابستان سال 1382، تعداد 400 نمونه خون به طور تصادفی از خانمهایی که برای آزمایشات معمول قبل از ازدواج به مرکز بهداشت 17 شهریور اهواز مراجعه می‎کردند، جمع آوری شد و به روش ELISA – IgG از نظر وجود IgG علیه توکسوپلاسما گوندئی مورد آزمایش قرار گرفتند و همچنین پرسشنامه هایی در زمینه عوامل مستعدکننده به اکتساب عفونت در اختیار آنان قرار گرفت.
یافته ها
از 400 نمونه خون مورد آزمایش 103 نمونه دارای آنتی‎بادی IgG علیه توکسوپلاسما بودند (8/25 درصد) و از نظر آماری هیچگونه ارتباط معنی‎داری بین فراوانی مثبت شدن IgG علیه توکسوپلاسما و سطح سواد، محل سکونت (شهری یا حومه شهر)، خوردن گوشت خام یا خوب پخته نشده، نگهداری گربه در منزل، عدم استفاده از دستکش موقع کار با خاک باغچه و یا موقع تیکه کردن گوشت خام وجود نداشت.
نتیجه گیری
در مطالعه حاضر مشخص گردید که در 2/74 درصد از خانم‎های مورد مطالعه آنتی‎بادی علیه توکسوپلاسما وجود ندارد که رقم بسیار بالایی است و می توان نتیجه گرفت که درصد زیادی از خانمهای سنین باروری در شهر اهواز مستعد ابتلاء به عفونت حاد توکسوپلاسموز می‎باشند. بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلاء به این عفونت به خصوص در دوران بارداری باید آموزش ها و توصیه های لازم بهداشتی داده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p545609 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!