بررسی اثرات BCG تراپی داخل مثانه ای بر سطح سرمی PSA

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سرطان پروستات شایع ترین سرطان شناخته شده مردان است. در حال حاضر DRE، PSA روش های SCREENING بیماران بوده و در صورت بالا بودن PSA یا DRE مشکوک از TRUS بیوپسی پروستات که روشی تهاجمی است جهت تشخیص قطعی استفاده می شود. عوامل متعددی باعث افزایش PSA می شود. ما در این مطالعه سعی داریم اثرات BCG تراپی داخل مثانه ای بر سطح سرمی PSA را بررسی کنیم.
مواد و روش کار
مطالعه فوق از نوع Clinical trial می باشد. از بین بیماران مبتلا به تومور سطحی مثانه که تحت TUR تومور قرار گرفته و 2 هفته بعد BCG تراپی داخل مثانه ای می شدند و قبل از عمل PSA>4ng/ml یا DRE غیرطبیعی نداشتند 66 نفر وارد مطالعه شدند. BCG تراپی به طور هفتگی به مدت 6 هفته انجام شد. PSA قبل از شروع BCG تراپی و سپس قبل از هر جلسه BCG تراپی و 3 ماه بعد از اتمام BCG تراپی چک شد در صورتی که PSA بیشتر از 2 برابر حد پایه افزایش می یافت یا PSA>4ng/ml می شد، significant در نظر گرفته شده، و از گروه دارای PSA>4ng/ml بیوپسی پروستات تحت گاید سونوگرافی بعمل می آمد.
یافته ها
در 15 نفر (22%) PSA افزایش قابل توجه دیده شد از 3/10-1/. (متوسط ng/ml 3/2). در10 نفر (1/15%) PSA به بالاتر از 4ng/ml رسید و در تمامی آنها در عرض 3 ماه از قطع درمان به حد پایه برگشت. در 5 نفر از بیماران PSA در 2 نمونه متوالی به بیش از 2 برابر حد پایه رسید. در اینها PSA به حد پایه برنگشت در 3 نفر همچنان بالاتر از 2 برابر حد پایه باقی ماند و در 2 نفر به کمتر از 2 برابر حد پایه رسید. در 10 نفر با PSA>4ng/ml زمان متوسط رسیدن به بالاتر 4ng/ml، 8/1 هفته با range 3-1 هفته بود. DRE در 7 نفر از بیماران با PSA>4ng/ml و نیز در 5 نفر با افزایش PSA به بیش از 2 برابر پایه طبیعی بود. در 1 نفر از 10 نفر ندول لوب راست و در 2 نفر پروستات بزرگتر از حد طبیعی بود. در 6 نفر از 10 نفر بیوپسی guided TRUS پروستات بعمل آمد که در 2 نفر پروستاتیت گرانولوماتوزو در 4 نفر بافت طبیعی پروستات گزارش شد.
نتیجه گیری
BCG تراپی باعث افزایش PSA می شود و تا 3 ماه بعد از قطع BCG تراپی قابل برگشت است و در صورتی که بعد از 3 ماه بالای ng/ml 4 باشد بیوپسی پروستات پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
155
لینک کوتاه:
magiran.com/p552045 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!