پاسخ بویایی سن شکارگر (Macrolophus caliginosus (Het. : Miridae به رایحه ی گیاه لوبیا سبز سالم و آلوده به کنه ی تارتن دولکه ای و شناسایی ترکیبات رایحه ای آنها با تکنیک GC-MS

پیام:
چکیده:
رایحه های القایی گیاهان می توانند بر اثر حمله ی گیاه خوار به گیاه تولید و بر اکولوژی و پاسخ های رفتاری دشمنان طبیعی موثر باشند. گیاه آسیب دیده به واسطه ی تغییر در ترکیبات تشکیل دهنده ی رایحه های خود با یک فرآیند بیوشیمیایی فعال می تواند دشمنان طبیعی را به خود جلب کند. در این پژوهش، قابلیت شناسایی و تشخیص رایحه های القایی گیاه لوبیاسبز سالم و آلوده به کنه ی تارتن دولکه ای، Tetranychus urticae Koch، توسط سن شکارگرMacrolophus caliginosus Wagner با استفاده از بویایی سنج Y شکل بررسی و ترکیبات تشکیل دهنده ی آن به کمک تکنیک گاز کروماتوگرافی- طیف سنج جرمی (GC-MS) شناسایی و با یکدیگر مقایسه گردید. نتایج به دست آمده نشان می دهد که سن های شکارگر به طور معنی داری به سمت گیاهان آلوده جلب می شوند، در حالی که رایحه ی کنه (شکار) به تنهایی برای شکارگر قابل تشخیص نیست. در مجموع، 36 ترکیب از گیاه آلوده و 29 ترکیب از گیاه سالم شناسایی شد که نشان می دهد گیاه صدمه دیده به واسطه ی گیاه خواری کنه ی تارتن، نسبت به گیاه سالم، رایحه های بیشتری تولید و متصاعد می کند. پاسخ تفاوت سن شکارگر M. caliginosus نسبت به گیا هان سالم و آلوده به کنه ی T. urticae می تواند نتیجه تفاوت در نوع و یا احتمالا حجم این ترکیبات باشد که با القای کنه حاصل شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p553957 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!