تشخیص سریع پسودوموناس آئروژینوزا در نمونه های بالینی بیماران مبتلا به سوختگی از طریق روش هیبریدیزاسیون در موضع توسط پروب های فلوئورسنت (FISH)

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
پسودوموناس آئروژینوزا یکی از مهم ترین پاتوژن های فرصت طلب در بیماران دچار ضعف سیستم ایمنی از جمله بیماران مبتلا به سوختگی است. عفونت زخم ناشی از پسودوموناس آئروژینوزا در این بیماران سریعا می تواند منجر به عفونت سیستمیک شود و جان بیماران را به مخاطره بیندازد. هدف این مطالعه، شناسایی سریع پسودوموناس آئروژینوزا در بیماران سوخته با استفاده از روش FISH است.
روش بررسی
این مطالعه بر روی100 نمونه خون و زخم بیماران مبتلا به سوختگی بستری در بیمارستان طالقانی اهواز انجام شد. پس از انجام کشت و تست های تشخیصی تکمیلی روی نمونه ها و تشخیص پسودوموناس در آنها، نمونه ها تحت تاثیر پروب های مکمل نواحی خاصی از RNA ریبوزومی ارگانیسم قرار گرفتند و چون پروب ها، توسط رنگ های فلورسنت نشاندار شده بودند، پس از هیبریدشدن و اتصال پروب به ارگانیسم، درخشش فلورسنت حاصل در زیر میکروسکوپ فلورسنت قابل مشاهده بود.
یافته ها
از میان 42 نمونه خون، 13 مورد پسودوموناس آئروژینوزا از طریق کشت جداسازی شد که FISH توانست تمام آنها را شناسایی کند. تنها 1 مورد دارای کشت مثبت پسودوموناس بود ولی FISH نتوانست آن را تشخیص دهد. حساسیت و ویژگی FISH برای تشخیص پسودوموناس آئروژینوزا به ترتیب 7/94% و 100% بدست آمد. در بین نمونه های زخم، 20 موردکشت مثبت پسودوموناس حاصل گردید که FISH تمامی آنها را تشخیص داد. حساسیت و ویژگی FISH بترتیب 100% و 3/93% بدست آمد.
نتیجه گیری
بررسی نتایج بدست آمده نشان می دهد که FISH یک روش دقیق و سریع برای شناسایی عامل عفونت در زمانی است که تشخیص سریع بسیار اهمیت دارد و می تواند منجر به نجات جان بیمار شود. لازم به ذکر است که تمام مراحل FISH حداکثر به 3 ساعت زمان نیاز دارد و از طرفی به علت اینکه در روش FISH مورفولوژی ارگانیسم قابل رویت است، شناسایی عامل عفونت با اطمینان انجام می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p554654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!