برآورد میزان مرگ ومیر با استفاده از سیستم نمره بندی استاندارد شدت بیماری آپاچی دو (APACHE II) در بیماران بخش مراقبت های ویژه جراحی بیمارستان حضرت رسول اکرم تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
استفاده از سیستم نمره بندی شدت بیماری می تواند راهنمایی برای پزشک جهت ارزیابی عینی عاقبت بیمار یا تخمین شانس بهبودی وی باشد. سیستم تعیین شدت بیماری مورد مطالعه، سیستم آپاچی دو می باشد. استفاده از این سیستم علاوه بر اولویت بندی کردن بیماران جهت دریافت امکانات مناسب مراقبتی، به پزشک معالج هم صراحت بیشتری جهت تشریح نتیجه نهایی بیماری برای اطرافیان وی می دهد. این مطالعه سعی دارد ارتباط بین نمره آپاچی دو را با میزان مرگ ومیر در بیماران آی سی یو جراحی بیمارستان حضرت رسول اکرم پیدا کند.
روش کار
در این مطالعه، جمعا 300 مورد پرونده مورد بررسی قرار گرفت و نمره بندی آپاچی دو محاسبه گردید. هیچ محدودیت سنی یا جنسی یا داشتن سابقه بیماری مانع از شرکت دادن پرونده ها در مظالعه فوق الذکر نگردید. مطالعه به صورت مقطعی و گذشته نگر انجام گرفت. زنده ماندن یا فوت شدن بیماران ثبت می گردید. از نرم افزار 5/11 SPSS برای انجام مطالعات آماری استفاده گردید. پارامترهای بالینی به صورت میانگین ± انحراف معیار یا به صورت درصد محاسبه و گزارش گردیدند.
یافته ها
در گروه زنده مانده متوسط نمره بندی آپاچی دو 75/11 با انحراف معیار 9/6 و در گروه فوت کرده 06/22 با انحراف معیار 9/7 بوده است که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود. بنابراین افزایش نمره همان طور که از نتایج مشهود است در افزایش احتمال بروز مرگ ومیر موثر بوده است. مرگ ومیر در بیماران با نمره زیر 15، در این مطالعه 8% محاسبه گردید.
مرگ ومیر در بیماران با نمره بین 19 -16 در مطالعه ما 4/33% محاسبه گردید و در بیماران با نمره بین 30 -20 4/58% محاسبه گردید و در مورد بیماران با نمره بالاتر از 30، 100% بود.
نتیجه گیری
سیستم نمره بندی آپاچی دو در پیش بینی میزان مرگ ومیردر بیماران بستری در آی سی یوی مورد نظر موفق بوده است. با توجه به نتایج بهدست آمده در مطالعات قبلی و تطابق آن با مطالعه انجام شده در مرکز پزشکی حضرت رسول اکرم مشخص گردید که در نمرات کمتر یا مساوی 15میزان مرگ ومیر قابل مقایسه با محدوده استاندارد شاهد و عنوان شده در کتب بوده است، اما در نمره بندی بالای 16 میزان مرگ ومیر به طور معناداری از حد استاندارد بالاتر بوده است که این تفاوت در بیماران با نمره بندی بین 19 -16 حدود 20% و در بیماران با نمره بندی بین 30-20 حدود 39% و در بیماران با نمره بالای 30 حدود 25% بیشتر از مقادیر استاندارد بوده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p556415 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!