بررسی ارتباط شیوهزندگی و هموروئید درمراجعه کنندگان به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی شهرتهران در سال1386

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
هموروئید بیماری گوارشی مزمنی است که از چهار هزار سال پیش به عنوان یک مشکل مطرح گشته است. امروزه شیوه زندگی سالم از اجزاءکلیدی و ضروری جهت کاهش بروز و شدت بیماری های مزمن و عوارض شان می باشد. با توجه به نقش گسترده شیوه زندگی در ایجاد علائم اکثر بیماری های مزمن، این مطالعه با هدف تعیین تاثیر شیوه زندگی درابتلاء به هموروئید انجام پذیرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مورد شاهدی بیماران هموروئیدی مراجعه کننده به بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفتند. 101 بیمار مبتلا به هموروئید در گروه مورد و 101 بیمار غیرمبتلا به هموروئید درگروه شاهد که واجد کلیه مشخصات افراد مورد پژوهش بودند، با روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات پرسش نامه بود. جهت اعتبارعلمی آن از روش اعتبار محتوی، جهت اعتمادعلمی آن از آزمون مجدد و برای دستیابی به یافته های پژوهش از روش های آماری توصیفی واستنباطی شامل آزمون کای دو، آزمون دقیق فیشر و من ویتنی استفاده شد.
یافته ها
گروه مورد اکثرا سر ساعت غذا نمی خوردند (001/0>p)، دفعات صرف غذای کمتری داشتند (021/0=p)، میزان مصرف روزانه مایعات کمی داشتند (001/0=p)، همیشه از ادویه و غذای تند استفاده می کردند (001/0=p)، میزان مصرف سبزی و سالاد و میوه کمتری داشتند، فعالیتشان نشسته وکم تحرک بود (001/0>p)، هرگز در طول روز پیاده روی نداشتند (001/0=p)، در گذشته و حال ورزش نمی کردند (001/0>p)، 5-3روز یک بار اجابت مزاج داشتند (001/0>p)، با فشار زیاد و به سختی اجابت مزاج می کردند و مدت زمان اجابت مزاجشان بین 10-5 دقیقه طول می کشید (001/0>p).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که بین شیوه زندگی و ابتلا به هموروئید رابطه وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p558929 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!