بررسی پیآمد کودکان مبتلابه آسم مراجعه کننده به کلینیک سرپایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه واهداف
آسم بیماری مزمنی است که دارای تاثیرات عمده برروی سلامت کودکان واقتصادجوامع بوده ویکی ازپایه های مهم برخوردبابیماران مبتلا به آسم پیگیری نتایج درمان درآنا ن و بررسی موارد جدید حملات می باشد.ازعوامل موءثردرپیامدناگوار بیماری می توان تبعیت ناکافی ازدرمان، عدم دستیابی به کنترل مطلوب اولیه، بستری های مکرروویزیت های مکرردر بخش اورژانس رانام برد. از فاکتورهای مرتبط با عودحملات بیماری می توان به مشکلات همراه از قبیل سینوزیت و زمینه فامیلی وژنتیکی مساعدبرای آسم اشاره کرد. با وصف فوق این بررسی با هدف پیگیری بیماران ازنظر رسیدن به کنترل مطلوب و میزان حملات بیماری و ارتباط موارد تشدید بیماری با عدم تبعیت از درمان و موربیدیتی همراه ونیز سابقه شخصی وخانوادگی آتوپی طراحی و اجرا شد.
روش بررسی
دریک مطالعه مقطعی-تحلیلی،400کودک مبتلا به آسم درگروه سنی 14-2 سال مراجعه کننده به کلینیک سرپایی دانشگاه براساس شدت بیماری تفسیم ودرمان و موردپیگیری وحدود یکسال پس از شوع درمان براساس سطح کنترل بیماری طبقه بندی و نیز یکسال پس از این مرحله از نظرحملات مجددبیماری تحت بررسی قرارگرفتند.
یافته ها
پس از کسر موارد دچار عدم تبعیت از درمان، تعداد 342 بیمار در قالب 38 نفر متناوب، 235 نفر پایدار خفیف، 61 نفر پایدار متوسط و 8 نفر شدید درمان را ادامه دادند. حدود یکسال پس از شروع درمان، 68% موارد به عنوان کنترل خوب، 30%کنترل نسبی و 2% کنترل ضعیف تقسیم بندی شدند. میزان حملات بیماری درصورت وجود سابقه سینوزیت و سابقه آسم در فامیل درجه یک و در بیماران دارای عدم تبعیت از درمان بیشتر بوده (به ترتیب با 01/0 P< و 01/0 P< و 05/0 P<) ولی بین وجودسابقه شخصی وخانوادگی آلرژی وعودحملات آسم ارتباط معنی دار دیده نشد (2/0 P=)
نتیجه گیری
ارتباط معنی داری بین عدم تبعیت از درمان، سینوزیت و سابقه فامیلی مثبت آسم با حملات مجدد بیماری وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p560211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!