تاثیر تمرینات ثبات دهنده بر درد، تحمل عضلانی و ناتوانی عملکردی بیماران مشکوک به بی ثباتی سگمنتال مهره های کمری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بی ثباتی سگمنتال مهره های کمری یکی از زیرگروه های بیماران با کمردرد غیر اختصاصی بوده که حدود30 تا40 درصد آنها را تشکیل می دهد. درد، ناتوانی عملکردی وکاهش تحمل عضلانی از عوارض شایع این بیماران می باشد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات ثبات دهنده بردرد، تحمل عضلانی و ناتوانی عملکردی آنها بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی،30 بیمار مرد و زن 18 تا 45 ساله مشکوک به بی ثباتی سگمنتال مهره های کمری شرکت داشتند. که به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه یک، تنها تمرینات روتین و گروه دوم تمرینات روتین را به همراه تمرینات ثبات دهنده به مدت 8 هفته انجام دادند. متغیرهای مورد مطالعه شامل تحمل عضلات فلکسور، اکستانسور، فلکسورهای جانبی راست و چپ، درد، ناتوانی عملکردی و دامنه حرکتی بود که قبل و پس از درمان اندازه گیری شد. برای مقایسه تغییرات در هرگروه قبل و بعد درمان از آزمون t زوج و برای مقایسه دو گروه از آزمون مستقلt استفاده شد.
یافته ها
تحمل عضلانی و دامنه فلکسیون در هر دو گروه افزایش یافت (00/0=p)، ولی در گروهی که تمرینات ثبات دهنده انجام می دادند این افزایش بیشتر بود(00/0=p).کاهش درد و افزایش توانایی در هر دو گروه اتفاق افتاد (00/0=p). اما تغییرات فوق در گروه تمرینات ثبات دهنده بیشتر بود (00/0=p).
استنتاج
تمرینات ثبات دهنده در کاهش درد و افزایش سطح توانایی عملکردی و تحمل عضلانی بیماران مشکوک به بی ثباتی سگمنتال مهره های کمری نسبت به تمرینات روتین موثرتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p562397 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!