بررسی میزان آگاهی مادران زائو نسبت به مزایای شیر مادر در شهر خرم آباد

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیر مادر به تنهایی تنها منبع تغذیه مناسب در 6 ماه اول زندگی است و در صورت تغذیه مناسب و کافی مادر در دوران شیر دهی، انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و تکامل شیرخوار تامین خواهد شد. اطلاعات و دانش ناکافی و یا باورهای غلط راجع به تغذیه شیرخوار، شاغل بودن مادران و گرایش مادران شاغل به تغذیه شیرخوار با شیر خشک و یا شروع زودتر از موعد تغذیه تکمیلی، افزایش گرایش مادران به سزارین و فاصله افتادن بین نوزاد و مادر در ساعات طلائی اولیه شیر دهی و همچنین تبلیغات فریبنده در مورد شیر خشک همگی بخشی از علل کاهش گرایش به شیر مادر و افزایش استفاده از شیر خشک است. لذا هدف از این مطالعه بررسی میزان آگاهی مادران زائو در زمینه اهمیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، به منظور بررسی آگاهی مادران زائوی مراجعه کننده به بیمارستان حاج کریم عسلی خرم آباد در آذر ماه سال 1385 در زمینه اهمیت و مزایای تغذیه با شیر مادر کلیه زنان زائو در این فاصله زمانی مورد بررسی قرار گرفتند و پرسشنامه ای حاوی 17 سوال بصورت تستی سه گزینه ای در اختیار مادران قرار می گرفت این سوالات در خصوص فوائد و اهمیت تغذیه شیرخوار با شیر مادر وهمچنین ترکیبات موجود در شیر مادر بود. پس از تکمیل پرسشنامه ها، کد بندی متغیرها صورت گرفت و در نرم افزار کامپیوتری وارد گردید و میزان آگاهی مادران بر حسب هر یک از متغیرها با بکارگیری تستهای آماری مناسب سنجش گردید..
یافته ها
از مجموع 550 نفر مادر زائوی مراجعه تعداد 33 نفر (6%) میزان آگاهی ضعیف، 216 نفر (39%) میزان آگاهی متوسط، 301 نفر (55%) میزان آگاهی بالا داشتند. همچنین بین سن مادر و میزان آگاهی آنان ارتباط معنی داری وجود داشت به طوری که میانگین سن مادران با میزان آگاهی ضعیف حدود 26 سال، مادران با آگاهی متوسط حدود 28 سال و مادران با آگاهی بالا حدود 31 سال بود. از طرفی مادران دارای تعداد فرزند بیشتر میزان آگاهی بیشتری داشتند. بین سطح سواد مادران و میزان آگاهی آنها ارتباط معنی داری وجود داشت به طوری که با افزایش میزان تحصیلات میزان آگاهی مادران در مورد اهمیت تغذیه با شیر مادر افزایش می یافت. در بین مادران شاغل میزان آگاهی بالاتر از مادران خانه دار بود و از نظر محل سکونت نیز مادران ساکن شهر میزان آگاهی بالاتری نسبت به مادران ساکن روستا داشتند. در این پژوهش همچنین مشخص گردید که بین سطح درآمد خانواده و میزان آگاهی مادران ارتباط معنی داری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه مذکور، میزان آگاهی مادران تقریبا خوب می باشد ولی هنوز تعداد زیادی از مادران از آگاهی های لازم در مورد تغذیه شیرخواران برخوردار نیستند. به ویژه مادران جوان و مادران ساکن روستا. لذا لزوم توجه بیشتر به این گروه از مادران ارائه برنامه های آموزشی مناسب در زمینه شیر مادر معطوف می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p562917 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!