راه اندازی تست RT-PCR برای رد یابی نوکلئوپروتئین تیپ A و تحت تیپ های H9 H7 H5 ویروس آنفلوانزای پرند گان و کاربرد آن در موارد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرند گان ایران

پیام:
چکیده:

 بیماری آنفلوانزای پرند گان تحت تیپ H9N2 یکی از بیماری های ویروسی مهم است که به علت ایجاد افزایش تلفات و کاهش تخمگذاری در گله های مبتلا، خسارات اقتصادی فراوانی را به صنعت پرند گان کشور وارد آورد هاست. روش متد اول برای تشخیص بیماری، جد اسازی ویروس در تخم مرغ های جنین دار 10-9 روزه می باشد که گاهی بسیار وقت گیر می باشد. با توجه به وقوع آنفلوانزای فوق حاد در بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشور همسایه پاکستان، این مطالعه شکل گرفت تا با استفاده از روشی سریع و مطمئن تشخیص تیپ A و تحت تیپ های H7, H5 و H9 ویروس آنفلوانزای پرند گان در بافت نای صورت گیرد. چهار واکنش RT-PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی نوکلئوپروتئین تیپ A و تحت تیپ های H7, H5 و H9 ویروس آنفلوانزای پرند گان بهینه شد. همچنین واکنش های RT-PCR نوکلئوپروتئین تیپ A و تحت تیپ H9 برای رد یابی ویروس بر روی بافت نای بهینه و به صورت مدل مشابه برای واکنش های RT-PCR تحت تیپ های H5 و H7 بر روی بافت استفاده گردید. سپس با استفاده از واکنش های فوق 50 وقوع مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد که از نقاط مختلف کشور در طی سالهای 1382 الی 1383 نمونه برد اری شده بودند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. در هیچ یک از نمونه های بررسی شده ویروس های تحت تیپ H5 یا H7 شناسائی نشد. واکنش های RT-PCR برای H9 و نوکلئوپروتئین به ترتیب در 50 و 57 درصد جمعیت پرند گان صنعتی مورد مطالعه مثبت ارزیابی شد ند. حساسیت بیشتر واکنش نوکلئوپروتئین نسبت به تحت تیپ H9 مربوط به قابلیت سنجش میزان کمتر RNA ویروسی در واکنش نوکلئوپروتئین بود. اگرچه ویروس های H9N2 ایران جزو ویروس های با حد ت کم تقسیم بندی شده اند ولی به نظر می رسد این ویروس ها حضور گسترده ای در گله های با تلفات بالا د ارند. به طور کلی می توان گفت روش RT-PCR به علت سرعت، حساسیت و ویژگی زیاد ش یک روش قابل اعتماد در تشخیص سریع آزمایشگاهی آنفلوانزای پرند گان در پرند گان مبتلا است که می توان از این روش در مراکز نظارتی که تشخیص سریع بیماری هدف عمد ه می باشد سود جست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
139
لینک کوتاه:
magiran.com/p565560 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!