تاثیر نویز محیط های نظامی بر دستگاه شنوایی: مطالعه وزوز و حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت

پیام:
چکیده:
مقدمه
وزوز و حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت، هر یک نوعی درک غیر طبیعی از صدا می باشند، و قرار گرفتن در معرض نویز در محیط های نظامی به عنوان یکی از مهم ترین علل بروز این اختلالات شناخته شده است. در بررسی حاضر، کم شنوایی، وزوز و حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت، روی گروهی از رزمندگان مورد مطالعه قرار گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه مقطعی حاضر روی 250 مرد ارجاع شده از کمیسیون عالی بنیاد جانبازان تهران در سال 1384 تا 1385، با میانگین سن 3/5 0/41 سال صورت گرفت. بررسی حاضر شامل انجام آزمایش های شنوایی پایه (ادیومتری تون خالص و گفتاری، ادیومتری امپدانس) و تکمیل پرسشنامه سنجش اختلالات شنوایی (وزوز، حساسیت زیاده از حد نسبت به صوت) بود.
نتایج
متوسط سابقه حضور در جبهه، 7/1 4/2 سال (با محدوده 1 تا 10 سال) بود. در نزدیک به دو سوم افراد، شنوایی طبیعی، و در حدود یک سوم افراد، کم شنوایی از حد خفیف تا عمیق با افت بیشتر فرکانس های بالا و فراوانی بالاتر کم شنوایی های حسی عصبی (%0/93) مشاهده شد. وزوز در 0/78 درصد افراد، غالبا از نوع سابجکتیو (%8/98) و مداوم (%0/76) مشاهده شد. بلندی صدای وزوز در اکثر افراد در حد متوسط و زیاد (%3/84)، و غالبا درمان موثری برای آن صورت نگرفته بود. حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت در 5/76 درصد افراد، با آزاردهندگی بیشتر اصوات محیطی (%9/78) و همچنین حساسیت نسبت به دیگر تحریکات حسی به ویژه نور (6/27 درصد) مشاهده شد. در اغلب موارد، علت این اختلال صدای انفجار (%8/98)؛ و برزوز آن از هر دو نوع ناگهانی (%3/57) و تدریجی (%7/42) بود. در 0/38 درصد موارد حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت، در 0/35 درصد موارد وزوز، و در 0/28 درصد موارد کم شنوایی به عنوان مشکل اصلی برشمرده شد، و بین حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت و وزوز، ارتباط معناداری وجود داشت (001/0> p).
بحث و نتیجه گیری
قرار گرفتن در معرض نویز زیاده از حد، یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر دستگاه شنوایی، و ایجاد کننده کم شنوایی، وزوز، و حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت است. قرار گرفتن در معرض نویز در محیط های نظامی می تواند حتی بدون ایجاد کم شنوایی، اختلالاتی چون وزوز و حساسیت بیش از اندازه نسبت به صوت را باعث شود، و تاثیرات رفتاری و اجتماعی نامطلوبی را موجب گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p566916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!