تعیین تاثیر تامپون بینی بر اشباع اکسیژن خون شریانی در طول خواب

پیام:
چکیده:
هدف
تامپون بینی یکی از روش های درمانی است که بطور شایع جهت کنترل خونریزی از بینی بکار میرود. انسداد راه هوائی بینی ناشی از تامپون، می تواند موجب اختلال در تنفس و هیپوکسی گردد. افت اشباع اکسیژن شریانی در افراد مسن که دارای بیماری زمینه ای قلبی - ریوی هستند می تواند منجر به پیامدهای جدی و خطرناکی گردد. ما در این مطالعه تاثیر تامپون بینی بر میزان اشباع اکسیژن شریانی در طول خواب را، در بیمارانی که نیاز به تامپون بینی با اندیکاسیون های مختلف مورد مطالعه، بررسی کرده ایم.
روش بررسی
در این مطالعه تحلیلی - مقطعی یک بررسی آینده نگر بر روی 68 بیمار (که شامل: 49 نفر مرد، 19 نفر زن، با میانگین سنی 29 سال و محدوده سنی 17 تا 74 سال) که در طی سالهای 1380 لغایت 1381 با اندیکاسیونهای مختلف در بیمارستان امام خمینی اهواز بستری و تحت تامپون گذاری بینی قرار گرفته بودند انجام شد. در همه این بیماران میزان اشباع اکسیژن شریانی قبل از تامپون بینی و شب اول بعد از تامپون با استفاده از دستگاه پالس اکسی متر، اندازه گیری و ثبت شد. و نتایج بدست آمده مقایسه و تحلیل گردید.
یافته ها
در 59 نفر از بیماران مورد مطالعه، تفاوت قابل توجهی در سطح اشباع اکسیژن شریانی قبل و بعد از تامپون بینی مشاهده نشد اما 9 نفر از بیماران دچار افت قابل ملاحظه ای در اشباع اکسیژن شریانی بعد از تامپون گذاری شدند. همه این 9 نفر دارای بیماری زمینه ای قلبی- ریوی بودند.
نتیجه گیری
تامپون بینی و بویژه تامپون خلفی بینی می تواند موجب افت قابل توجهی در اشباع اکسیژن شریانی بخصوص در بیماران مسن که دارای بیماری زمینه ای قلبی - ریوی هستند گردد. بنظر میرسد که تامپون بینی اثر قابل ملاحظه ای بر اشباع اکسیژن شریانی در افراد جوان که دارای سلامت عمومی جسمانی هستند، ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
179
لینک کوتاه:
magiran.com/p568918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!